Enam perompak bertopeng dan bersenjatakan parang berjaya melarikan 5 kilogram emas bernilai RM900,000 milik sebuah syarikat dalam rompakan di Jalan Hadapan Rumah Pam Jabatan Pengairan dan Saliran di Seberang Jaya, pada Isnin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu, suspek bertindak melarikan kereta jenis Proton X70 yang dipandu dua pekerja syarikat berkenaan yang sedang dalam perjalanan ke sebuah kedai emas di Jitra, Kedah.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Ab Hamid berkata ketika kejadian sebuah kereta jenis BMW dinaiki suspek secara tiba-tiba telah memberhentikan kenderaan di hadapan kereta jenis Proton yang dipandu pekerja syarikat berkenaan.

Sebuah lagi kenderaan jenis pacuan empat roda pula menghalang belakang kereta mangsa sambil diawasi dua lelaki yang memakai topeng serta memegang parang.

Menurut Nik Ros Azhan, suspek bertindak memecahkan cermin kereta mangsa di bahagian hadapan kiri serta kanan dan menarik mangsa keluar dari kereta.

Suspek melarikan dua beg mengandungi barang kemas yang disimpan di dalam but kereta serta dompet dan kenderaan milik mangsa.

Polis masih meneliti rakaman kamera litar tertutup di lokasi kejadian dan polis sedang giat memburu suspek.

Kes disiasat di bawah Seksyen 394 Kanun Keseksaan.