Fenomena ganjil pokok petai 'menangis' seperti air hujan

Fenomena ganjil pokok petai 'menangis' seperti air hujan
Fenomena ganjil ini menyebabkan penduduk kampung termasuk penduduk dari kampung berdekatan datang dan membawa baldi bagi manadah air berkenaan. - Foto ihsan penduduk kampung
KOTA BHARU: Penduduk Kampung Petani, Sering, di sini kebingungan apabila sepohon pokok petai mengeluarkan air jernih dari daunnya setiap malam sejak hampir dua minggu lalu.

Walaupun cuaca baik dan tidak hujan, namun pokok petai berkenaan mengeluarkan air seperti air hujan pada sebelah malam bermula selepas Maghrib hingga Subuh.

Fenomena ganjil ini menyebabkan penduduk kampung termasuk penduduk dari kampung berdekatan datang dan membawa baldi bagi manadah air berkenaan.

Menurut salah seorang penduduk kampung, Khaidin Razali, air yang dikeluarkan dari dedaunan petai ini bersifat jernih dan berbau buah petai.
“Pokok berkenaan terletak di hadapan sebuah rumah penduduk dengan ketinggian melepasi tiang elektrik dan tidak pernah berbuah, namun sejak hampir dua minggu daun pokok petai ini mengeluarkan air seperti air hujan,” katanya di sini.

Sejak beberapa hari ini ramai pengunjung yang datang menadah air dari dedaun petai ini bahkan kawasan kampung ini seolah-olah seperti pesta hampir setiap malam.

“Ada pengunjung yang menadah dan mengambil air dari dedaun pokok petai ini untuk dibuat ubat,” katanya.

Ramai pengunjung yang datang menadah air dari dedaun petai.

Sementara itu salah seorang pengunjung, Yusri Ibrahim, beliau mengetahui cerita mengenai pokok petai ini sejak beberapa hari lalu dari rakannya.


“Saya datang dari Kota Bharu dan sampai di sini dan apabila melihat dedaun mengeluarkan air seperti air hujan ini, saya pelik memikirkan bagaimana ianya berlaku sedangkan cuaca di sekeliling baik da tidak hujan” katanya.

Beliau mengakui sukar mempercayai fenomena ini kerana tidak pernah berlaku daun petai mengeluarkan air jernih seperti air hujan pada sebelah malam.

Namun beliau tidak pasti sama ada air dari daun petai ini mempunyai nilai perubatan atau mampu menyembuhkan penyakit kerana kejadian ganjil ini baru pertama kali disaksikannya.

Tag: Kampung Petani, Sering, pokok petai, air jernih, Subuh, Maghrib, Khaidin Razali, fenomena ganjil, Yusri Ibrahim, daun petai


Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.