Polis Sabah hari ini mengesahkan tiada kematian dilaporkan berlaku di Gunung Kinabalu berikutan gempa bumi 6.0 magnitud pada pagi tadi yang mengakibatkan beberapa kemusnahan berlaku di Bandar Ranau.

Pesuruhjaya Polis Negeri Datuk Jalaluddin Abdul Rahman mengesahkan tiga orang mengalami kecederaan di gunung termasuk seorang warga Turki, ketika dihubungi Astro AWANI.

Kenyataan ini juga disahkan Jabatan Bomba dan Penyelamat Sabah, Tuan Sarifudin Ladulu dalam perbualan telefon dengan Astro AWANI.

Sebelum ini dilaporkan 52 pendaki gunung telah beredar dari Gunung Kinabalu dengan menggunakan laluan Timpohon Gate.

BACA:
Gempa 6.0 magnitud landa Ranau, Sabah
'Bagai ada tangan gergasi yang menggoncang katil' - warga Sabah
Gempa Sabah: Penduduk Ranau dinasihatkan berwaspada terhadap gegaran susulan


Seorang pegawai Bomba dan Penyelamat yang tidak mahu dinamakan memberitahu Astro AWANI, seramai 238 pendaki gunung dan penunjuk arah masih lagi terkandas di Gunung Kinabalu berikutan gempa bumi sebentar tadi.

Sementara itu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Masidi Manjun mengesahkan seramai empat orang cedera, termasuk dua orang cedera parah.

Beliau turut melaporkan dua penunjuk arah masih tidak ditemui setakat ini.

Dalam catatan tweetnya pada hari ini turut menyatakan seramai 85 anggota penyelamat kumpulan pertama telah tiba di Laban Rata.

Ketika ini, 30 penunjuk arah dan 25 ahli Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia ( SMART) telah ditugaskan ke sana sebagai usaha menyelamat.

Sebuah pesawat Eurocopter EC725 juga telah diterbangkan ke kawasan Laban Rata di Gunung Kinabalu untuk membantu usaha menyelamatkan pendaki yang terkandas susulan gempa bumi sederhana yang menggegarkan beberapa kawasan di Sabah Jumaat pagi.

Menurut Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, pesawat milik Tentera Udara Diraja Malaysia itu turut membawa bekalan makanan dan minuman untuk mereka yang terkandas.

LIHAT: ALBUM GEMPA BUMI RANAU