Peniaga ayam di Pasar Besar Alor Setar mendakwa terpaksa menaikkan harga ayam segar antara RM8 ke RM9.50 sekilogram kepada pelanggan sejak seminggu lalu.

Kenaikan mendadak itu berlaku berikutan modal yang dikeluarkan mereka tinggi selepas pembekal memaklumkan bahawa kekurangan bekalan ayam disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Mohd Zuhair Zahir, 36, berkata, dia yang berniaga ayam sejak 2008 ingin membantu pelanggan dengan menjual ayam pada harga berpatutan, namun tidak dapat berbuat demikian kerana harga yang dijual daripada pembekal kepada mereka didapati sentiasa naik sejak beberapa minggu lalu.

Kebiasaannya modal yang dikeluarkan sekitar RM4 bagi sekilogram ayam tetapi kali ini kami keluarkan RM8 sekilogram, naik dua kali ganda.

Hal ini menyebabkan dia terpaksa menaikkan harga ayam jika tidak dia akan menanggung kerugian lebih besar apatah lagi keuntungan yang diperoleh juga sangat kecil berbanding sebelum PKP.

Jelasnya, selepas ditolak dengan bayaran gaji pekerja dan kos lain, untung yang diperoleh ala kadar untuk menyara keluarga.

"Sebelum masa mula-mula (pelaksanaan) PKP, ayam RM5.60 sekilo, lepas awal bulan Mei, mula naik harga, sekali naik (kenaikan) 50 sen," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Peniaga Pasar Besar, Fauzi Sharif berkata, setiap kali dia bersama peniaga lain bertanya kepada pembekal, mereka sering menerima alasan sama bahawa kekurangan bekalan menyebabkan harga ayam terpaksa dinaikkan.

Ekoran itu, Fauzi menegaskan, pelanggan sering beranggapan peniaga mengambil kesempatan dengan menaikkan harga ayam sesuka hati menyebabkan pelanggan tidak lagi membeli kerana terlalu mahal.

"Adalah perbezaan harga agak mendadak sekali di mana minggu pertama bulan puasa ayam sekilo RM5.60 tetapi pada hari ini minggu ketiga (Ramadan) harga ayam sekilo RM7.90. Apabila saya buat pemantauan pada peniaga peniaga ayam khasnya, jawapan yang kita dapat sama sahaja adalah bekalan yang berkurangan daripada penternak sendiri," kata Fauzi.


Sehubungan itu, Fauzi meminta pihak berkaitan membuat pemeriksaan terhadap pembekal ayam dan menyiasat alasan sama adakah benar atau tidak ketiadaan bekalan yang dimaksudkan.

Bagi seorang pelanggan, Ahmad Khairil Mazwan, 40, dia amat berharap harga ayam kembali stabil berikutan umat Islam bakal menyambut Aidilfitri minggu hadapan.

Kenaikan ini, katanya, sangat mendadak dan tentunya membebankan pelanggan terutama golongan yang tidak bergaji sejak pandemik COVID-19 melanda negara.

"Semenjak PKP, kita rasa macam ada tekanan... harga pun meningkat macam kelmarin dan hari ini (harga) dalam RM7.60 (sekilo) di pasar ini (Pasar Besar Alor Setar), kalau di tempat lain saya ingat (harga) dalam RM8, lebih RM9 pun ada juga dijual. Harga macam itu membebankan kami pengguna," katanya.

Berikutan kenaikan harga ayam secara mendadak, orang ramai terpaksa mencari alternatif lain untuk dijadikan menu makanan bagi keluarga.


"Kalau ada peningkatan harga, (terpaksa) cari (pilihan) makanan lain seperti ikan, telor dan apa yang boleh kita makan lah," kata Mohd Nazri Abu Bakar, seorang juruteknik.