Jabatan Imigresen Malaysia Sabah mengesan pendatang asing tanpa izin (PATI) menggunakan 'pasport kosong' iaitu pasport yang dikeluarkan kedutaan atau konsulat masing-masing, tetapi tiada rekod pasport itu didaftar keluar atau masuk negara ini dengan jabatan itu.

Pengarah Imigresen Negeri Musa Sulaiman berkata walaupun kes berkenaan tidak begitu serius di negeri ini, namun jabatan itu tidak akan memandang remeh perkara itu.

"Ada juga majikan yang menggaji pekerja asing yang menggunakan pasport kosong ini yang dikeluarkan oleh kedutaan atau konsulat mereka, tetapi tidak masuk ke negara ini secara sah.

Jabatan Imigresen Sabah tidak akan berkompromi dengan sebarang kegiatan yang menyalahi undang-undang atau mengganggu kedaulatan negara, termasuk penggunaan pasport kosong," katanya pada majlis Dialog Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) dan Jabatan Imigresen Malaysia Sabah dengan Persatuan Cina Tawau di sini.

Musa menjelaskan hanya pasport yang melalui prosedur ditetapkan kerajaan sahaja yang boleh diguna pakai untuk tinggal dan mendapatkan pekerjaan di negeri ini.



IMIGRESEN-PASPORT 2 (AKHIR) TAWAU



Mengulas mengenai sesi dialog itu, beliau berharap lebih banyak sesi seperti itu diadakan dengan para majikan tampil menyuarakan segala isu berkaitan imigresen yang membelenggu mereka.

"Kita berharap daripada sesi ini kita mendapat maklum balas dan dapat memberi perkhidmatan secara efisien dan dalam masa sama kita dapat terus mengingatkan majikan agar sentiasa menggaji pekerja yang memiliki dokumen sah," katanya.

Musa berkata menggaji pekerja asing yang memiliki dokumen sah dapat mengelak majikan daripada berhadapan tindakan undang-undang sekali gus dapat mengukuhkan aspek keselamatan.

"Kita tidak mahu para majikan ini menggaji pekerja yang kita tidak ketahui identitinya dan jangan hanya memikirkan aspek keuntungan semata-mata tetapi fikir sekali aspek keselamatan," katanya lagi.

-- BERNAMA