Pengasas Alibaba, Jack Ma yang baharu dilantik sebagai Penasihat Ekonomi Digital kepada Kerajaan Malaysia, amat teruja dengan tugas yang diberikan kepada beliau.

Berucap di pelancaran Pavilion Pelancongan Malaysia Alitrip yang dibangunkan bersama Alibaba, Ma berkata beliau melihat ke hadapan yang mana Malaysia akan melancarkan Zon Perdagangan Bebas Digital pada 2017 dengan bantuan beliau dan tahun-tahun akan datang.

Taikun internet yang sebelum itu melakukan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau mengadakan perbincangan menarik dengan Najib "mengenai apa yang kami boleh lakukan bersama di Malaysia dan China."

Beliau juga menzahirkan penghargaan kepada ayahanda Najib, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein di atas keputusannya pada tahun 1972 untuk menjalin hubungan diplomatik dengan China dan kerana langkah itu "perkara yang menarik telah berlaku" dengan hubungan dagang yang luar biasa dan ikatan yang semakin rapat dan kukuh antara Malaysia dan China.

BACA: Penasihat ekonomi digital, Jack Ma, akan teraju E-Dagang Malaysia - PM Najib

Ma berkata berdasarkan rangkaian sosial, rakyat Malaysia adalah peramah kerana purata rakyat Malaysia mempunyai 235 rakan di dalam rangkaian sosial, dan ini menunjukkan bagaimana rakyat Malaysia menilai persahabatan.

Justeru, beliau berkata terdapat keperluan bagi teknologi aplikasi dan interaktif yang baharu untuk golongan muda berhubung dan bersama membina tempat tinggal yang lebih aman.

Bercakap mengenai Malaysia, Ma melahirkan cintanya kepada negara itu yang mana beliau menikmati percutian yang menarik dengan makanan yang lazat, budaya dan tempat menarik untuk dikunjungi.

"Dua ribu tahun dahulu, orang China datang ke Malaysia untuk meneruskan kehidupan, kini 2,000 tahun kemudian orang China patut mengunjungi Malaysia untuk berehat," katanya sambil berseloroh. - Bernama