Seorang jurutera kanan yang hobinya menyimpan pelbagai hidupan liar dilindungi termasuk harimau belang dan buaya di rumahnya, hari ini didenda RM550,000 dan empat bulan penjara oleh Mahkamah Sesyen di sini kerana memiliki spesies hidupan liar itu.

Hakim Noridah Adam menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohd Taha Abd Wahab, 51, selepas tertuduh mengekalkan pengakuan bersalahnya terhadap sembilan pertuduhan memiliki spesies hidupan liar yang dilindungi itu.

Menurut Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan), jumlah denda itu adalah yang tertinggi pernah direkodkan jabatan itu setakat ini.

Bagi pertuduhan pertama menyimpan seekor harimau belang betina, mahkamah menjatuhkan hukuman denda RM300,000 dan empat bulan penjara serta memerintahkannya menjalani hukuman penjara bermula dari tarikh tangkap pada 19 Okt 2016 dan jika gagal membayar denda dia boleh dipenjara selama 12 bulan.

Bagi pertuduhan kedua menyimpan seekor kucing batu, dia didenda RM80,000 atau enam bulan penjara manakala pertuduhan ketiga dan keempat iaitu menyimpan seekor burung helang merah dan seekor burung gagak gunung, lelaki itu didenda RM50,000 atau enam bulan penjara dan RM30,000 atau enam bulan penjara.

Tertuduh juga didenda RM30,000 atau enam bulan penjara bagi pertuduhan menyimpan dua ekor burung Murai Jambul Putih.

Pertuduhan keenam sehingga kesembilan iaitu menyimpan seekor buaya jenis Schneider's Dwarf Caiman, seekor pelanduk, seekor burung Tiong Mas dan seekor burung Murai Batu, tertuduh didenda RM15,000 atau tiga bulan penjara bagi setiap pertuduhan.

Bapa kepada empat orang anak itu membayar kesemua denda tersebut.

Ketika rayuan, peguam Zaflee Pakwanteh yang mewakili tertuduh memohon mahkamah menjatuhkan hukuman denda dan penjara minimum dengan alasan tertuduh yang mempunyai pelbagai masalah kesihatan telah insaf dan berjanji tidak akan membela apa-apa binatang tanpa lesen lagi.

"Anak guam saya telah direman selama tiga hari dan ia merupakan pengalaman yang menakutkannya. Dia juga akur dengan kejahilannya sendiri yang terlalu menyayangi binatang sehingga membelanya tanpa lesen dan memakan dirinya sendiri," katanya.

Timbalan Pendakwa Raya Jabatan Perhilitan Ainul Mardiyah Mohd Ali bagaimanapun memohon mahkamah menjatuhkan hukuman berat mengambil kira hidupan liar yang terlibat adalah daripada kategori 'dilindungi sepenuhya' yang merupakan aset negara.

"Tindakan tertuduh yang menyimpan hidupan liar dilindungi ini akan memberi impak pada masa hadapan, yang mana ia telah melanggar serta mengganggu ekosistem hidupan liar. Jika spesies ini tidak dijaga atau dipelihara ia menjurus ke arah kepupusan," katanya.

Tegas Ainul Mardiyah, menyimpan hidupan liar tanpa permit yang sah tidak kira atas alasan hobi atau minat, perlulah mengikut prosedur.

Alasan tertuduh tidak mengetahui prosedur adalah tidak berasas kerana tertuduh seorang jurutera yang berpendidikan dan telah matang sepatutnya mengetahui perkara itu, katanya.

Tertuduh didakwa melakukan kesemua kesalahan itu di rumahnya di Batu 13 3/4 Jalan Sekolah, Kampung Gahal Jaya, Hulu Langat di sini pada pukul 12.30 tengah hari, 19 Okt lalu.

Kesemua haiwan itu adalah hidupan liar dilindungi dibawah Jadual Pertama, Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716).

-- BERNAMA