Polis menyiasat kemungkinan penglibatan kakitangan pihak berkuasa tempatan sebagai suspek dalang sindiket penyeludupan manusia susulan penemuan kubur besar pelarian Rohingya.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pihaknya kini bekerjasama rapat dengan Jabatan Perhutanan yang berada di sempadan Thailand dan Malaysia untuk menyiasat perkara ini.

"Mereka yang menjadi suspek ini telah pun ditahan untuk siasatan. Namun saya tidak boleh mendedahkan maklumatnya secara terperinci lagi.

"Pihak kementerian Dalam Negeri sedang bekerjasama dengan Jabatan Perhutanan yang berada di sempadan Thailand dan Malaysia di mana mereka sepatutnya mengawal dan berkuatkuasa di kawasan sana. Saya akan berhubung yang berkaitan untuk berbincang mengenai perkara ini," jelas Zahid di Lobi Parlimen pada hari ini.

Zahid juga tidak menolak kemungkinan jika pihak berkuasa yang disyaki berkomplot ini atas dasar memberi kebenaran pelarian ini melintasi sempadan Malaysia atau terlibat sekali dalam operasi menanam mayat-mayat ini.

"Kami tidak menafikannya tapi siasatan masih dijalankan," kata Zahid.

Beliau juga berkata berdasarkan siasatan, sindiket perkuburan beramai-ramai ini juga ada menunjukkan ada satu jaringan perhubungan antarabangsa antara Thailand dan Bangledesh selain turut melibatkan antara penduduk tempatan.

Sebelum ini, Zahid berkata penemuan kubur besar berdekatan 17 khemah dipercayai diguna untuk menempatkan pelarian di sini mungkin melibatkan aktiviti pemerdagangan manusia.

18 Mei lalu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dilaporkan berkata, kira-kira 300 anggota pasukan komando VAT-69 telah diarahkan untuk menggeledah hutan tebal di sepanjang sempadan Malaysia-Thailand bagi mengesan aktiviti pemerdagangan manusia.

Operasi itu dilancar selepas pihak berkuasa Thailand menemukan beberapa kubur besar pendatang asing di dua kem milik sindiket pemerdagangan manusia di sekitar Padang Besar, Songkhla, awal bulan ini.