Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya memungut cukai tidak langsung negara berjumlah RM42 bilion sepanjang tahun 2019.

Ia menyaksikan peningkatan RM546 juta berbanding tahun 2018, dengan hasil pungutan RM41.454 bilion.

Jelas Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastaman dan Cukai Dalam Negeri), Datuk Ahmad Maher Abd Jalil, pihaknya berjaya melepasi sasaran sebanyak RM41 bilion.

"Jika sebelum ini kita ada Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), namun kini kita kembali ke Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dan skopnya semakin kecil.

"Walaubagaimanapun, kita berjaya melepasi sasaran dan ini merupakan peningkatan agak tinggi," kata Datuk Ahmad Maher ketika ditemubal dalam program Awani Pagi pada Rabu.

Sebagai sebuah agensi kerajaan di bawah Kementerian Kewangan, Jabatan Kastam bertanggungjawab untuk menguruskan pelaksanaan pentadbiran cukai tidak langsung negara.



Jelasnya peranan utama Jabatan Kastam adalah memungut hasil negara yang mana jabatan berkenaan merupakan penyumbang kedua terbesar selain Lembaga Hasil Dalan Negeri (LHDN).

"Pelbagai cukai yang Jabatan Kastam pungut, seperti cukai import, eksport, keuntungan luar biasa, jualan dan perkhidmatan," katanya.

Kesemua hasil cukai ini akan disalurkan kepada kerajaan untuk pembangunan negara.