Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan menyarankan syarikat-syarikat telekomunikasi negara untuk menjalankan satu kajiselidik di kalangan pengguna tentang kad tambah nilai prabayar yang dikenakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) bermula 1 April.

Dalam akaun twitternya Ahmad Maslan berkata, sewajarnya syarikat telekomunikasi menjalankan kajiselidik untuk mendapatkan pandangan pengguna sama ada mereka memilih penurunan harga atau peningkatan waktu ‘airtime’.


Beliau juga berkata sewajarnya monopoli oleh keempat-empat syarikat Telekomunikasi – Celcom,Digi, Maxis dan U-Mobile– dipecahkan agar kehendak pengguna dapat didengari.



Pengarah Bahagian CBP, Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM), Datuk T.Subromaniam pada Khamis berkata Syarikat telekomunikasi akan tetap mengenakan caj enam peratus Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada kad tambah nilai prabayar berkuat kuasa serta-merta.

Bagaimanapun, pelanggan akan ditawarkan tambahan kredit masa berbual dan khidmat pesanan ringkas (SMS) pada kadar nilai melebihi cukai enam peratus.

Persetujuan itu dicapai menerusi perbincangan antara ketua eksekutif syarikat telekomunikasi, JKDM dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) pada Khamis.

Dapatkan maklumat terkini berkenaan GST di laman gst.astroawani.com.