Hubungan dua hala antara Malaysia dan India tidak terjejas walaupun wujud kempen #BoycottMalaysia yang dilancarkan rakyat negara itu di laman sosial Twitter.

Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah berkata kempen boikot pasca ucapan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) Ke-74 di New York yang menyentuh isu Jammu dan Kashmir itu, kini semakin menurun.

“Ingin saya maklumkan bahawa Kementerian (Luar) telah menganalisa perkara ini, dan mendapati jumlah tweet #BoycottMalaysia semakin menurun.

“Saya yakin perkara ini tidak menjejaskan kedudukan Malaysia di persada antarabangsa dan tidak menjejaskan hubungan bilateral antara Malaysia dan India,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil (PH-Lembah Pantai) yang ingin tahu pendirian Malaysia terhadap kempen #BoycottMalaysia yang dilancarkan rakyat India susulan ucapan Dr Mahathir di UNGA baru-baru ini.

Kenyataan Dr Mahathir, yang antara lain menyentuh isu Jammu dan Kashmir dan menyeru India bekerjasama dengan Pakistan menyelesaikan isu itu, mengundang banyak komen netizen, dipercayai warga India, di laman Twitter yang menyuarakan rasa kecewa mereka menerusi #BoycottMalaysia.