Pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) boleh mula menyemak keputusan permohonan bagi kemasukan ke program pengajian asasi, sijil, diploma dan ijazah sarjana muda bermula Rabu ini (3 Jun).

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dalam satu kenyataan berkata, individu yang memohon boleh menyemak status bermula jam 12 tengah hari, pada hari tersebut melalui saluran hebahan di UPUPocket 2.0.

“Selain itu, mereka juga boleh menyemak status menerusi pautan http://jpt.umt.edu.my; http://jpt.ums.edu.my; https://jpt.unimas.my; https://jpt.utm.my dan http://jpt.uum.edu.my.

“Sebanyak 205,972 permohonan bagi lepasan SPM diterima dan calon ini terdiri daripada mereka yang layak dan melepasi syarat am serta syarat khas program pengajian bagi kemasukan ke Universiti Awam (UA), Institut Pendidikan Guru (IPG), Kolej Matrikulasi, Politeknik, Kolej Komuniti dan ILKA,” katanya.

Selain itu, kenyataan tersebut turut menyebut, surat tawaran akan dikeluarkan oleh pihak UA, IPG, Kolej Matrikulasi, Politeknik, Kolej Komuniti dan ILKA serta semua calon yang berjaya dikehendaki membuat pengesahan setuju terima tawaran dalam tempoh ditetapkan.

Katanya, pemohon yang gagal menerima sebarang tawaran boleh mengemukakan rayuan.

"Bagi permohonan ke UA, IPG, Kolej Matrikulasi, rayuan boleh dibuat melalui UPUOnline Rayuan di pautan http://upu.moe.gov.my dalam tempoh lima hari bekerja mulai 3 Jun hingga 10 Jun, jam 12 tengah hari hingga 5 petang.

"Bagi permohonan ke Politeknik, Kolej Komuniti dan ILKA, rayuan boleh dibuat dengan mengemukakan permohonan terus kepada agensi berkaitan," katanya.

KPT, bagaimanapun, berkata dasar pemilihan rayuan adalah untuk mengisi kekosongan tempat mengikut program pengajian di UA, IPG, Kolej Matrikulasi, Politeknik, Kolej Komuniti dan ILKA selepas pendaftaran pelajar baharu.

"Bahagian Kemasukan Pelajar IPTA Jabatan Pendidikan Tinggi (BKPA JPT) akan membuka kemudahan 'Hotline' mulai 3 Jun hingga 10 Jun dari jam 8.30 pagi hingga 4 petang untuk memudahkan pemohon membuat semakan dan mendapatkan khidmat runding cara.

"Pemohon boleh menghubungi BKPA JPT di talian telefon 03-8870 8200 untuk bantuan," katanya.

BACA: Pelajar baharu universiti awam, IPTS dibenar jalani sesi akademik mulai 1 Julai - KPT

Berikut merupakan lampiran senarai tarikh pendaftaran bagi kemasukan pelajar baharu ke 17 buah institusi pengajian tinggi:

.