Kerajaan mempunyai kuasa untuk memeriksa mana-mana premis yang disyaki menjalankan aktiviti maksiat, kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Seranta Kelantan Datuk Mohd Nassuruddin Daud.

Nassuruddin berkata konsep 'tajassus' atau mengintip dibolehkan kepada mana-mana kerajaan bagi tujuan keselamatan terhadap negara mahupun masyarakat.

"Kita kena faham 'tajassus' yang dilarang oleh Allah SWT itu larangan kepada orang ramai...tak boleh setiap orang (masyarakat) buat kerja mengintip.

"Kerajaan kena ada pengintip...kalau kerajaan tak ada pengintip habislah kerajaan. Bila ada laporan khalwat kita kena ketuk (premis), kita kena pergi (siasat)," katanya pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan di Kompleks Darul Naim di sini, hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan dikemukakan Mohamad Awang (PAS-Gual Periok) yang mahu tahu pandangan kerajaan berhubung serbuan kerajaan di mana-mana premis yang dilaporkan menjalankan aktiviti maksiat.

BACA: Kenyataan saya disalah tafsir - Mujahid

BACA: Kalau tak boleh tegah maksiat, tak perlulah ada undang-undang - Mufti Perak


Mohd Nassuruddin berkata jika tiada penguatkuasaan untuk memeriksa premis dikhuatiri menjalankan aktiviti tidak bermoral maka ia akan memberi ruang kepada maksiat untuk terus berleluasa.

"Dalam suasana penguat kuasa agama menjalankan pemeriksaan dan serbuan pun kita lihat berlaku pembuangan anak, jadi bagaimana kalau kita nak menggambarkan itu hak mereka dengan Allah," katanya.

BACA: Saya maafkan kritikan mereka, biarpun mereka tidak cuba memahami - Mujahid

Terdahulu, menjawab soalan Mohamad yang mahu tahu tahap keseriusan isu-isu berkaitan ajaran Syiah serta aktiviti Lesbian, Gay, Biseksual dan Gay (LGBT) di Kelantan, Nassuruddin berkata kedua-dua perkara berkenaan masih dalam keadaan terkawal.

"Bagi membendung ajaran Syiah, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kelantan (JAHEAIK) telah menyerbu sebuah premis di Jalan Sri Cemerlang di sini dan menahan sekumpulan pengikut Syiah untuk siasatan pada 30 Ogos lepas," katanya.

Sementara itu beliau berkata seramai 15 mak nyah telah ditangkap dan didakwa di Mahkamah Syariah pada 2015, tiga kes (2016), lima kes (2017) dan sejak Januari hingga Oktober tahun ini seramai lapan mak nyah telah diperiksa dan didakwa.

-- BERNAMA