Kerajaan diminta mempertimbangkan cadangan mewujudkan senarai daftar pelarian Rohingya yang berada di Malaysia.

Langkah ini bagi memudahkan pihak terbabit dan badan-badan bukan kerajaan menguruskan warga Rohingya termasuk menyediakan akses pendidikan serta menyelesaikan masalah jenayah.

Menurut pakar mengenai Hal Ehwal Myanmar di Pusat Pengajian Antarabangsa, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya, Prof Madya Jatswan Singh Sidhu, semua pihak perlu memainkan peranan untuk meringankan penderitaan mereka.

"Kita perlu memahami mengapa warga Rohingya ini terlalu miskin. Mereka sebelum ini memang hidup dalam kemiskinan di Burma. Di Burma, mereka tidak mendapat akses kepada pendidikan, dan harta mereka juga dirampas. Mereka dihina, dan kebanyakannya tidak pernah ke sekolah.

"Sebab itu, mereka tiada kemahiran, maka jika kita mahu menghantar mereka ke negara lain, negara-negara lain mahukan orang yang berkemahiran.

"Di sini, kita boleh main peranan, terutamanya untuk generasi muda. Sekurang-kurangnya mereka bersedia untuk meneruskan kehidupan mereka," kata Jatswan.


Jelasnya, melalui pendidikan yang membekalkan kemahiran kepada warga Rohingya ia mampu membuka peluang pekerjaan dan persediaan sebelum mereka pulang ke negara asal.

Beliau menjangka ia akan mengambil tempoh sekitar 10 hingga 20 tahun untuk kerajaan Myanmar dapat menyelesaikan masalah mereka.

Selain itu beliau berpendapat kerajaan Myanmar juga perlu mengkaji semula Akta Kerakyatan 1982 supaya tidak wujud kasta dalam kalangan rakyat mereka memandangkan ia telah menjadi punca krisis pelarian di rantau ini.

Dr Jatswan berkata demikian ketika ditemui selepas Seminar Krisis Pelarian Rohingya dan Kesannya ke atas Keselamatan Rantau ASEAN di Kuala Lumpur pada Sabtu.

Sementara itu, wakil Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR), Richard Towle berkata Malaysia boleh mempertimbangkan cadangan untuk memberi peluang pekerjaan kepada warga Rohingya.

Katanya, selain membolehkan mereka meneruskan kehidupan seharian, ia boleh merangsang ekonomi negara.

"Permasalahan yang menjadi kebimbangan utama kami adalah jenayah, kemasukan haram dan kami berasa cara untuk menanganinya adalah dengan bekerjasama yang meliputi isu pendaftaran.

"Kita ambil pendekatan untuk mengenal pasti siapa mereka di sini, kita ambil data individu-individu melalui keselamatan biometrik. Sekiranya mereka dapat bekerja secara sah, ini akan membawa mereka keluar dari zon jenayah dan kami rasa perkara ini yang sepatutnya dibincangkan," kata Richard Towle yang turut hadir pada seminar yang sama.

Sehingga kini, terdapat hampir 60,000 pelarian Rohingya yang sudah berdaftar di bawah UNHCR di Malaysia.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata bantuan kepada pelarian ini bukan sahaja membabitkan tempat perlindungan tetapi memerlukan pelan yang komprehensif dari Myanmar, negara-negara ASEAN dan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB).