Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pihaknya akan mencari individu atau kumpulan yang bertanggungjawab membina kubur besar yang dipercayai digunakan untuk menempatkan mayat pelarian.

Dalam posting Twitternya kira-kira jalam 12 malam tadi, beliau turut meluahkan rasa bimbang terhadap penemuan kubur-kubur tersebut.

"Saya amat bimbang dengan penemuan kubur-kubur di bumi Malaysia yang dikatakan ada kaitan dengan penyeludupan manusia. Kami akan mencari mereka yang bertanggungjawab," tulis beliau.


Kementerian Dalam Negeri pada Ahad telah mengesahkan penemuan kubur-kubur besar berdekatan dengan 17 khemah yang dipercayai digunakan untuk menempatkan pelarian di Padang Besar, Perlis.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata Pasukan Gerakan Am (PGA) dan unit Komando VAT 69 menemui 14 khemah besar dan tiga khemah kecil yang terletak di sempadan Malaysia dan Thailand.

Beliau berkata, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, berada di lokasi berkenaan bagi memantau dan melakukan pengecaman kubur-kubur berkenaan.