Kuala Lumpur International Youth Discourse 2017 (KLIYD2017) yang akan diadakan pada 3 Disember ini menjadi platform terbuka belia bersama-sama dalam menyuarakan pendapat mengenai isu keselamatan negara.

Ahli Dewan Negara Senator Khairul Azwan Harun berkata, ia meliputi pelbagai perspektif sekali gus menjadi teras dan kepentingan kepada perpaduan negara untuk masa depan.

"Sasaran utama program ini adalah untuk mengenal pasti isu-isu keselamatan dan bersama mencapai kata sepakat dalam merangka dasar untuk menjamin keselamatan negara pada masa depan.

"Ia juga sejajar dengan tema program pada tahun ini iaitu 'Embrasing Total Security: Why It Matters'. Isu-isu yang akan dibincangkan termasuk migrasi, ekstremisme, perubahan iklim, keselamatan makanan, tenaga dan air, hubungan antara kaum dan juga keselamatan siber," katanya semasa ditemui pada majlis pengenalan KLIYD2017 di sini hari ini.

BACA: Najib garis lima risiko dan cabaran baharu perlu dihadapi

TONTON:
TN50 lengkap aspirasi rakyat

Majlis disempurnakan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

KLIYD2017 yang akan diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) itu bakal dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Untuk rekod, tahun ini adalah tahun kedua program KLIYD dilaksanakan dengan sasaran peserta seramai 2,000 orang.

Dalam pada itu, Khairul Azwan yang juga Pengerusi KLIYD menjelaskan, majlis pengenalan itu merupakan langkah promosi yang bakal menarik penyertaan dari pelbagai lapisan masyarakat serta negara untuk bersama menyumbang idea dalam usaha memastikan isu keselamatan sentiasa terjamin.

"Program ini bakal disertai Datuk Seri Najib, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin dan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.

"Ia juga akan disertai jurucakap-jurucakap dari dalam dan luar negara," ujarnya.