MIGRASI pesta buku ke konsep atas talian satu reformasi besar dalam dunia perbukuan Malaysia. Apatah lagi selepas 38 tahun sejarahnya berpaksikan pada festival fizikal.

Tahun ini - satu reformasi migrasi mencetuskan kejutan bagi menggantikan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2020 yang dibatalkan akibat persekitaran Covid-19 pada April lalu.

Senario ini menjadikan PBAKL ditransformasikan ke platform atas talian. Sekali gus, bakal memindahkan set minda pembaca dan penggemar buku ke alihan digital.

Ini satu kejayaan besar dan menepati aspirasi Kuala Lumpur Ibu Kota Buku Dunia (KLWBC 2020) yang menyasarkan mekanisme bisnes perbukuan wajar menuju reformasi dagangan atas talian.

Rencana KLWBC kali ini membicarakan tentang Kuala Lumpur International Book Fair 2020 (KLIBF) Online sebagai alternatif bagi menggantikan PBAKL

Pengarah Majlis Buku Kebangsaan Malaysia, Mohd Khir Ngadiron yang bertanggungjawab merealisasikan Kuala Lumpur International Book Fair 2020 (KLIBF) Online sebagai alternatif bagi menggantikan PBAKL.

Mohd Khair mengambil langkah transfomasi untuk memastikan kelangsungan budaya membaca dan jualan buku terus hidup dan disesuaikan dengan ekosistem berasaskan normal baharu.

Mohd Khir berpengalaman luas sebagai "operator buku" berdasarkan rekod khidmatnya selama 11 tahun di Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM).

Memahami pelaburan besar yang dilakukan penerbit buku tempatan serta lambakan stok bernilai puluhan juta ringgit yang menantikan pembeli - KLIBF Online satu manifestasi kesungguhan penganjur untuk menyelamatkan industri buku tempatan.

Ini berikutan pembatalan PBAKL 2020 pada April lalu berikutan penguatkuasaan Perintah Larangan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan pada 18 Mac hingga 4 Mei.

Malah, PKP Bersyarat mulai 5 Mei dan PKP Pemulihan pada 10 Jun lalu, tetap melarang sebarang bentuk perhimpunan awam.

Sebagai "mastermind" industri perbukuan, Mohd Khir melihat, penganjuran pesta buku terbesar secara atas talian di negara ini sebagai opsyen dan alternatif terbaik.

KLIBF Online satu manifestasi kesungguhan penganjur untuk menyelamatkan industri buku tempatan. - Gambar FB Mohd Khair

Ikuti wawancara KLWBC 2020 siri ke 40 dengan Mohd Khir berhubung keistimewaan KLIBF Online yang dijalankan secara atas talian mulai 25 Jun hingga 8 Julai ini.

SOALAN: Apa matlamat pesta buku atas talian dan harapan MBKM dalam memastikan festival ini setara PBAKL?

MOHD KHIR: Ini bagi memastikan kelangsungan budaya membaca serta jualan buku seluruh negara. Pandemik COVID-19 telah menyebabkan pelbagai sektor ekonomi lumpuh oleh kerana terhentinya kesemua aktiviti jualan. Ini memberikan kesan yang sangat dahsyat kepada ekosistem perbukuan terutamanya apabila tertangguhnya PBAKL (2020) kali ke-39.
Stok jualan yang mencecah puluhan jutaan ringgit tersadai di gudang-gudang buku apabila tempoh Perintah Kawalan Pergerakan pertama pada 18 Mac 2020 berjalan hanya 9 hari sebelum jadual asal PBAKL 2020.
Pihak penganjur percaya, hanya syarikat yang tekal mengharungi kemelut ini dan cepat menyesuaikan diri dengan normal baharu dunia perniagaan akan mampu kekal relevan.
Justeru, kerjasama strategik dengan Shopee, platform e-dagang terbesar di Malaysia yang sehingga ke hari ini mencatat muat turun aplikasi sebanyak 20 juta, adalah amat bertepatan. Ini juga memastikan industri perbukuan kekal menerajui usaha menjadikan aktiviti pembacaan itu sesuatu yang mengujakan! Tambahan pula dengan lebih 140 penjual buku di Shopee ini (yang mana angkanya terus bertambah daripada sehari ke sehari).
Semua rakyat Malaysia kini mempunyai akses sangat luas kepada penerbitan yang terkini dan berkualiti. KLIBF juga sesuai dengan kempen #DudukRumahBacaBuku yang dilancarkan. Rakyat diharapkan dapat terus mempertingkatkan diri dalam pelbagai sudut keilmuan sementara menunggu tamatnya tempoh PKP-Pemulihan pada 31 Ogos 2020. Ini suatu cara yang produktif bagi mengisi ruang demi memastikan kita terus berupaya mengembangkan potensi diri walaupun semasa tempoh yang dimaksudkan.

Mohd Khair mengambil langkah transfomasi untuk memastikan kelangsungan budaya membaca dan jualan buku terus hidup dan disesuaikan dengan ekosistem berasaskan normal baharu. - Gambar FB Mohd Khair

SOALAN: Ini kali pertama pesta terbesar dijalankan secara atas talian. Apa harapan mengenai
kejayaannya?

MOHD KHIR: Kami meramalkan potensi yang lebih besar dan praktikal untuk KLIBF Online 2020 sebagai peneraju pesta buku terbesar secara atas talian. Kami percaya, perniagaan Online telah mendapat tempat di hati pembeli di seluruh negara. Hanya duduk di rumah, sambil minum kopi atau teh tarik di warung atau ketika menyiapkan tugasan akademik dan sewajarnya dan tidak cukup bahan penulisan, hanya klik dan beli sebelum sampai ke rumah. Pembaca tidak perlu memikirkan pakaian apa yang hendak dipakai untuk keluar rumah, tempat letak kereta, mengisi minyak dan sebagainya.

SOALAN: Pastinya kejayaan pesta buku atas talian ini memerlukan sokongan pembaca. Sebagai penganjur, pasti ada saran untuk mendapatkan perhatian masyarakat?

MOHD KHIR: Kami percaya, masyarakat sudah lama sedar tentang kepentingan membaca terhadap diri sendiri dan keluarga berdasarkan kadar celik huruf di Malaysia. Namun, cara menanamkan minat membaca dalam kalangan anak anak sangat perlu diberikan perhatian. Perkara pertama yang dilakukan manusia untuk bertindak ialah: apakah kepentingan sesuatu perkara itu kepada kehidupan dan realiti hidup manusia.
Bagi anak-anak, perkara -perkara yang luar biasa dan memberi cabaran memaksa mereka untuk mencari tahu dengan lebih lanjut. Pilihan buku, jenis dan pengisian dalam kandungan buku amat memberi potensi dalam menanam minat membaca anak-anak di samping gambar dan ilustrasi yang baik mampu menjelaskan kandungan persembahan buku.
Jangan risau jika anak-anak nampak seperti tidak minat atau tidak mahu membaca. Sebenarnya, mereka belum jumpa buku yang dekat di hati mereka. Tugas kita adalah menyediakan peluang bagi mereka meneroka pilihan yang ada. Jumpa sahaja yang mereka suka, ianya akan terus melekat di dada. Pengunjung setia PBAKL selama ini akan menikmati pembelian cara baharu; dalam keselesaan di rumah dan tanpa kesesakan. Mereka boleh membuat pilihan ribuan judul buku baharu dari ratusan rumah penjualan dengan diskaun yang menarik.
Semasa pesta buku atas talian ini juga dapat mengadakan siri perbincangan tentang isu-isu sastera, buku dan umum secara maya.

Berikut promosi KLIBF Online

•Lebih 140 penjual buku dan semakin bertambah
•Lebih 30,000 judul terkini
•30,000 baucer pelanggan baru
•10,000 baucer pembelian oleh penerbit
•20,000 diskaun seluruh platform
•10,000 x Tawaran RM7.00
•5,000 baucer pelanggan sedia ada
•4,000 baucer permainan
•4,000 baucer tempoh terhad

Kita gegarkan Shopee pada 25 Jun sehingga 8 Julai 2020.

#DudukRumahBacaBuku
#MalaysiaMembaca
#PestaBukuAntarabangsaKualaLumpur
#KualaLumpurInternationalOnlineBookFair

_______________________________________________________________________________



* Zainal Rashid Ahmad merupakan wartawan dan penulis sastera. Beliau telah banyak novel antaranya Hikayat Tanah Jauh (2015), kumpulan cerpen al-Kisah (2012), Yang Tercinta (2012), Empunya Hikayat (2014) dan lain-lain.

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.