Dua suspek wanita dalam kes pembunuhan Kim Jong Nam telah menjalani latihan untuk melakukan jenayah berkenaan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, dua wanita yang masing-masing berasal dari Vietnam dan Indonesia itu menerima arahan daripada empat lelaki Korea Utara yang kini sudah melarikan diri ke Pyonyang.

Jelas Khalid, Doan Thi Huong, 29 dan Siti Aisyah, 25 tahu cecair berkenaan adalah beracun apabila kedua-duanya pergi mencuci tangan selepas menekup muka si mati.


"Mereka pernah berlatih melakukan aksi yang sama di Pavilion, KLCC sebelum hari kejadian di KLIA2.

"Kita tidak percaya kedua-duanya diperangkap atau sedang berlakon seperti yang didakwa, semua orang sudah lihat CCTV yang tersebar dan mustahil ia sekadar lakonan, " katanya.

Kenyataan Khalid itu sekaligus menafikan dakwaan kononnya kedua-dua individu tersebut dipergunakan untuk sebuah program jenaka.


Dalam perkembangan sama, Khalid berkata, pihaknya hari ini memohon untuk menyambung reman warga Siti Aishah, Doan Thi Huong dan lelaki Korea Utara, Ri Jong Chol.

“Kita akan sambung reman 7 hari lagi. Kita akan pertimbangkan sama ada kita boleh temui sebarang bukti. Kalau tidak ada bukti, mesti dibebaskan.

“Teman lelaki Siti Aisyah pula dibebaskan hari ini atas jaminan polis. Kami akan cari lagi 5 rakyat Korea Utara,” katanya.