Ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kini boleh memohon i-Lestari (pengeluaran Akaun 2) menerusi kemudahan dalam talian i-Lestari yang baru dilancarkan.

Kemudahan ini menawarkan pengalaman yang lebih baik, kerana para ahli kini dengan mudah memohon, memeriksa status aplikasi mereka dan mengakses soalan-soalan yang sering ditanyakan melalui laman web (ilestari.kwsp.gov.my) di komputer dan peranti mudah alih dengan pelayar Internet.

"Kami menyedari selepas KWSP melancarkan i-Lestari pada awal April, proses permohonan agak rumit dan menyebabkan banyak kekeliruan.

"Selain itu, kebanyakan ahli kami tidak mempunyai i-Akaun mereka di mana ia diproses menerusi i-Lestari dan ini menjadikan proses permohonan lebih sukar," kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Tunku Alizakri Alias dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau juga berkata KWSP mengambil keputusan yang sangat sukar untuk menutup cawangannya pada Mac untuk memastikan keselamatan ahli, majikan, kakitangan, perkhidmatan dan urus niaga, termasuk aplikasi pengeluaran i-Lestari, kepada platform digital.

Dana itu telah menerima lebih daripada 1.4 juta permohonan pengeluaran i-Lestari setakat pukul 6 petang, 13 April.Jumlah aplikasi yang tinggi ini menyebabkan portal i-Akaun KWSP secara purata menerima dari 60,000-70,000 permohonan seminit, peningkatan 15 kali ganda dari 4.000-7.000 permohonan menerusi web dalam tempoh seminit pada hari biasa.

KWSP juga telah mencatatkan purata sebanyak 20,000 e-mel secara harian yang menanyakan mengenai kemudahan itu. Setakat ini, lebih daripada 700,000 permohonan telah diluluskan dan pembayaran akan dikreditkan mulai 4 Mei, 2020.

-- BERNAMA