Tutup
announcement
NOTIS
Beralih ke pengalaman baharu laman web Astro AWANI. Klik di sini!

Lencun hujan, Kapten kasihan, motosikal naik bas, netizen ucap syabas!

Lencun hujan, Kapten kasihan, motosikal naik bas, netizen ucap syabas!
Tindakan mulia kapten bas itu menarik perhatian @fiezypinky yang berada dalam bas pada waktu. Bukan sekadar terharu, @fiezypinky terus merakam dan memaparkannya dalam laman Twitternya.
HUJAN mencurah-curah, jalan sesak – anda pemandu bas, ternampak sebuah motosikal tersadai di tepi jalan dengan pemuda lencun yang amat jelas memerlukan bantuan.

Bagi seorang insan – Kapten Bas Rapid KL yang hanya dikenali dengan nama Sharifudin – hanya satu tindakan yang terlintas dibenak fikiran; pedulikan hukuman, berperikemanusiaan.

Kewujudan media sosial sekarang bermakna tidak banyak perlakuan awam tersorok dari pandangan mahupun pengetahuan umum.

Tindakan Kapten Bas  – (gelaran rasmi pemandu bas Rapid KL yang bertugas dan bertanggungjawab berseorangan sepenuhnya terhadap pengedalian dan keselamatan penumpang dalam bas) – menghulur bantuan dalam hujan di laluan Bandar Utama ke Putrajaya tular di laman Twitter @fiezypinky yang memaparkan video kejadian.
Kejadian berlaku selepas bas yang dinaiki @fiezypinky menghala ke Putrajaya dalam keadaan hujan lebat melepasi Plaza Tol Sunway.

Jelas kelihatan motosikal bersama seorang invidivu tersadai di tepi lebuh raya – sama ada menunggu bantuan mahupun memikirkan terpaksa meredah hujan menolak motosikal ke woksyop berhampiran.
Kapten Bas (Sharifudin) bertindak merapatkan bas ke tepi jalan dan berhenti untuk mengambil tindakan di luar jangkaan, membenarkan motosikal itu dinaikkan ke dalam bas.

Dalam keadaan basah kuyup, motosikal itu diusung ke dalam bas yang berlantai rendah yang digunakan untuk tujuan keluar-masuk kerusi beroda.

Kapten Bas membenarkan pemuda itu bersama jenteranya yang rosak menumpang hingga tiba berhampiran sebuah woksyop membaiki motosikal tanpa sebarang bayaran tambang.

Tindakan mulia Kapten Bas  itu menarik perhatian @fiezypinky yang berada dalam bas pada waktu. Bukan sekadar terharu, @fiezypinky terus merakam dan memaparkannya dalam laman Twitternya.

Akibatnya, video itu menjadi tular dan hangat 'meletup' sebagai bualan ramai.

Hampir keseluruhan reaksi memuji tindakan kapten bas itu atas kesediaannya mengambil tindakan yang mungkin membawa implikasi disiplin terhadap dirinya sendiri.

Bagi yang merasa simpati, tidak perlu risau. Rapid KL sudah memberi maklum balas melalui ciapan Twitter di AskRapidKL dalam nada positif.

Jauh dari mengenakan sebarang tindakan disiplin, Rapid KL berterima kasih atas usaha merakam dan menyiar insiden ini melalui media sosial.

Ciapan Rapid KL seperti berikut: “Terima kasih atas pujian kepada kapten bas kami. Kapten bas Rapid KL dilatih untuk sentiasa menjaga keselamatan dan memberi layanan yang terbaik kepada penumpang dan orang awam dalam situasi jalan yang dinaiki air banjir dan boleh memberhayakan.

“Walaupun ini bukan amalan kami, kami sentiasa menyokong kapten bas untuk membuat amalan yang baik 'good deeds' kepada orang awam. Inikan budaya Malaysia? Terima kasih kerana berkongsikan cerita yang hebat ini.

“Teruskan berkongsi dengan kami mengenai cerita-cerita kapten bas Rapid KL yang hebat-hebat ini nanti.”


Tag: Rapid KL, Mat Motor, Kapten Bas, gambar tular



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.