Penumpang Malaysia Airlines Berhad (MAB) dikehendaki menyimpan rokok elektronik atau vape dalam bagasi bawaan mereka.

"Ini berdasarkan cadangan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) bagi semua syarikat penerbangan memastikan rokok elektronik (juga dikenali sebagai vaporizer peribadi atau nikotin elektronik) dibawa penumpang secara eksklusif dalam kabin pesawat dan bukannya dalam bagasi daftar masuk.

"Bagaimanapun, penggunaan rokok elektronik tidak dibenarkan sama sekali dalam kabin," kata MAB dalam kenyataannya di sini.

Menurut kenyataan itu, membawa rokok elektronik dalam kabin penumpang dapat memastikan sesuatu kemalangan itu, jika berlaku, dapat dikesan dan ditangani dengan segera.

MAB berkata ia akan terus mengkaji dan menanda aras dasar keselamatannya dengan amalan terbaik antarabangsa.

BACA: Cecair rokok elektronik berbahaya - Pakar

BACA: Bateri rokok elektronik terbakar: Malindo Air kaji prosedur keselamatan

Ahad lepas, bateri rokok elektronik di dalam beg yang diriba seorang penumpang, dilaporkan terbakar secara tiba-tiba selepas pesawat (Malindo Air) berlepas dari Lapangan Terbang Kota Kinabalu dan menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA 2) kira-kira 6.45 petang.

Penumpang itu dilaporkan mengalami kecederaan di paha dan tangan kirinya.

Semalam, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Datuk Seri Azharuddin Abdul Rahman berkata pihaknya sedang menjalankan siasatan dalaman mengenai insiden itu yang berlaku dalam penerbangan OD1003 Malindo Air itu.

Polis turut memaklumkan hasil siasatan tiada unsur jenayah dalam insiden itu.