Tutup
announcement
NOTIS
Beralih ke pengalaman baharu laman web Astro AWANI. Klik di sini!

Majikan perlu main peranan lebih besar tangani COVID-19 dalam kalangan pekerja

Majikan perlu main peranan lebih besar tangani COVID-19 dalam kalangan pekerja
Majikan diseru memainkan peranan lebih besar dalam menangani penularan COVID-19 di kalangan pekerja.
PUTRAJAYA : Majikan diseru memainkan peranan lebih besar dalam menangani penularan COVID-19 dalam kalangan pekerja.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, ia berikutan antara punca penularan penyakit berjangkit adalah melibatkan tempat kerja, penginapan, dan kebersihan kendiri.

Antara tindakan yang boleh diambil termasuk memberi pendidikan kepada para pekerja tentang amalan
kebersihan kendiri, persekitaran di tempat kerja dan tempat tinggal, serta langkah pencegahan. 

Selain itu, majikan perlu menyediakan penginapan yang kondusif untuk memastikan penjarakan sosial yang selamat dapat diamalkan. 
"Majikan juga perlu memantau dan memastikan amalan pencegahan jangkitan dipraktikkan oleh pekerja di tempat kerja dan tempat penginapan mereka, menyaring pekerja bukan warganegara untuk COVID-19
(terutama dalam sektor pembinaan dan keselamatan) di semua Zon Merah seperti yang diarahkan kerajaan," katanya dalam sidang media harian di sini pada Rabu. 

Pada masa sama, pekerja bukan warganegara dari Zon Kuning dan Zon Hijau pula digalakkan disaring dengan inisiatif majikan masing-masing.


Tag: Noor Hisham Abdullah, Dr Noor Hisham Abdullah, Media, kerajaan, pendidikan, kesihatan, keselamatan, koronavirus, penjarakan sosial



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.