Rambutan diperkenalkan kepada para tetamu semasa sambutan Hari Kebangsaan Malaysia di sini, dan Duta Malaysia di Amerika Syarikat Datuk Azmil Zabidi berkata rambutan Malaysia akan berada dalam pasaran Amerika bermula Julai tahun depan.

Kedutaan Malaysia di Washington menganjurkan sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia pada Rabu, yang dihadiri lebih 250 orang tetamu.

Beliau berkata pegawai kanan dari Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia melawat Washington dan mengadakan mesyuarat dua hala dengan rakan sejawatan mereka dari Amerika untuk membincangkan akses pasaran bagi produk pertanian dan semasa pertemuan itu, kedua-dua negara bersetuju untuk terus memperluaskan akses pasaran bagi buah-buah tropika Malaysia, misalnya rambutan.

"Kami menjangkakan penghantaran pertama rambutan dari Malaysia pada Julai tahun depan. Malaysia mengimport produk pertanian bernilai lebih US$1 bilion dari Amerika, dan mengeksport hampir AS$1 bilion ke negara itu, " kata Azmil, yang dilantik sebagai Duta Malaysia ke Amerika pada Jun lepas.

Terdahulu, Azmil dan isteri Datin Karen Low menyambut kedatangan para tetamu sambil beramah mesra dengan mereka.

Para hadirin turut disajikan dengan tiga persembahan kebudayaan khas oleh anggota Kumpulan Gemala Sitra terdiri daripada lapan orang anak pegawai di pejabat Kedutaan Malaysia.

Kumpulan pimpinan Juliana Yunus, isteri kepada Penolong Atase Pertahanan di Kedutaan Malaysia, sering membuat persembahan kebudayaan di sekitar Washington, Maryland dan Virgina dalam memperkenalkan Malaysia di mata dunia sejak beberapa tahun lepas.

Sementara itu, duta itu berkata Amerika adalah pelabur asing kedua terbesar Malaysia, dengan pelaburan dalam sektor pengeluaran berjumlah lebih US$2.8 bilion hanya dalam separuh pertama tahun ini sahaja.

Azmil turut memberitahu tetamu bahawa pada November ini, Kementerian Pertahanan Malaysia dan Pentagon akan mengadakan Perbincangan Strategik Malaysia-Amerika di peringkat pegawai kanan di Kuala Lumpur.

"Platform dua hala tahunan ini amat berguna dalam membincangkan strategi dan dasar berkaitan isu pertahanan serta keselamatan," katanya, dan menambah, pasukan polis dan agensi penguatkuasaan undang-undang negara juga menjalin kerjasama akrab, termasuk dalam perkongsian risikan, memerangi keganasan, keselamatan siber dan jenayah rentas sempadan.

-- BERNAMA