Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu menyambut baik ketegasan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad tidak mahu mengadakan sebarang urusan dengan Israel.

Beliau pernah mengalami sendiri keganasan zionis Israel apabila kapal MV Rachel Corrie yang dinaiki bersama-sama aktivitis Gerakan Pembebasan Gaza ditahan pada 2010.

Ahmad Faizal mengucapkan syabas dan terima kasih kerana ketegasan Perdana Menyeri dan menyifatkannya sebagai keputusan yang tepat.

"Saya sendiri sebenarnya pernah menjadi mangsa kepada keganasan zionis Israel apabila ditahan dalam kapal Rachel Corrie pada tahun 2010. Kami sebenarnya telah ditahan sewaktu kami berada di perairan antarabangsa. Semua negara mengutuk keras apa yang dibuat oleh Israel ini.

'Dengan tindakan ataupun keputusan yang dibuat oleh Kerajaan Persekutuan ini, saya sambut baik dan amat-amat bersyukur dan berterima kasih kepada Kerajaan Persekutuan," ujar Ahmad Faizal.

Beliau ditemui selepas mesyuarat exco di pejabatnya di Ipoh pada Rabu.

Pada sidang media kepada pemberita Malaysia dan asing selepas menyampaikan ucaptama persidangan Pertubuhan Pihak Berkuasa Anti Rasuah Antarabangsa (IAACA) di Vienna International Centre pada Selasa, Tun Dr Mahathir sekali lagi menegaskan bahawa Malaysia tidak dapat menerima atlet Israel oleh kerana mereka datang dari sebuah negara penjenayah.

Beliau menegaskan, Malaysia tidak mahu mengadakan sebarang urusan dengan Israel, termasuk rakyatnya.