Pihak media tidak sepatutnya dihukum kerana ia tidak akan menyelesaikan apa-apa masalah berbangkit.

Malah, tindakan sebegitu akan menyebabkan lebih ramai rakyat kecewa dengan kerajaan, kata bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tan Sri Rafidah Aziz.

Beliau juga mengakui bahawa kebebasan media tidak mutlak tetapi ia tidak bermakna mereka perlu dihukum hanya kerana menjalankan tugas mereka.

“Walaupun kebebasan bersuara mempunyai parameter yang ditentukan oleh faktor-faktor seperti kesopanan, menghormati kepercayaan agama orang lain dan hak-hak majoriti, namun media tidak harus dihukum, bukan kerana melanggar parameter itu tetapi kerana melaporkan sesuatu yang kurang disenangi sesetengah pihak,” kata Rafidah.

Rafidah, dalam satu kenyataan yang dimuatnaik di Facebook pada Sabtu berkata tindakan yang diambil mengalih perhatian orang ramai daripada mengatasi masalah yang sedia ada.

“Mungkin kita perlu menghapuskan perkataan “larangan” daripda kamus politik kita dan mengamalkan pendekatan yang mencerminkan pemikiran yang jelas dan rasional.

“Adalah penting bahawa media tidak dihukum kerana melaporkan apa yang tidak disenangi sesetengah pihak. Sesungguhnya kami tidak akan mengikuti beberapa negara lain dimana media diarah untuk apa yang boleh dicetak dan tidak,” kata Rafidah.

Beliau juga berkata, pihak yang bertanggungjawab perlu memberi fakta kepada orang awam dan mereka perlu telus dalam komunikasi mereka tentang isu nasional seperti 1Malaysia Development Berhad (1MDB).