Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar memberi amaran bahawa pihak media yang menyiarkan temuramah bersama kumpulan ekstrimis akan dikenakan tindakan.

Beliau berkata tindakan itu mengancam keselamatan negara apabila ruang diberikan kepada golongan militan Daish untuk menyampaikan agenda mereka.

Khalid berkata media sepatutnya turut sama bertanggungjawab dalam isu menjaga keselamatan negara.

"Saya juga memberi amaran kepada akhbar yang memberi ruang kepada orang-orang seperti ini, jika anda mengancam keselamatan negara, kami akan mengambil tindakan terhadap anda.

“Anggap itu sebagai amaran daripada saya. Ini bukan perkara main-main. Anda bagi ruang untuk dia jadi glamour. Apa ini? Tanggungjawab anda sebagai media adalah juga terhadap keselamatan dan keselamatan negara yang kita cintai.

“Jadi, jangan pergi dan memberi ruang kepada orang-orang yang mengancam kita. Pergi dan mempunyai temu bual dengan mereka. Apa yang anda cuba lakukan?" beliau berkata demikian dalam satu sidang media pada majlis rumah terbuka Ketua Polis Negara di Pulapol hari ini.

Khalid menambah, sekiranya media ingin menemuramah mereka, beliau tiada halangan, tetapi menggesa supaya ia tidak diterbitkan.

Pada Selasa, beberapa akhbar tempatan menerbitkan temubual bersama ketua kumpulan Daish warga Malaysia di Syria, Muhammad Wanndy Mohamed Jedi.

Dalam satu entri Facebook, Muhammad Wanndy yang dinamakan polis sebagai dalang yang mengarahkan serangan terhadap pusat hiburan di Puchong bulan lalu, nafi mereka yang tertangkap itu telah mendapat arahan darinya.

BACA: 'Saya tidak arahkan serangan di Malaysia' - Militan Daish

Muhammad Wanndy yang berasal dari Melaka itu turut menyatakan, serangan berskala besar akan dilancarkan jika para anggota militan itu yang ditahan, dihukum.