Tindakan seorang menteri yang dikatakan memberi ceramah dalam sebuah masjid di Johor Bahru pada Jumaat mengundang kemurkaan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Titah baginda, telah menjadi peraturan bagi semua masjid dalam negeri Johor tidak membenarkan sesiapa berceramah terutama dalam masjid atau kawasan sekitarnya kecuali telah mendapat tauliah dan kebenaran yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ).

Sehubungan itu, Sultan Ibrahim bertitah pemimpin politik berkenaan yang juga seorang Ahli Parlimen supaya dengan segera mengadap baginda serta memohon maaf secara bersurat serta tidak mengulangi lagi kesilapan itu.



“Semua masjid di negeri Johor adalah kawasan larangan untuk sebarang unsur politik sejak dahulu lagi. Ini merupakan tradisi negeri Johor.

“Ia adalah tempat beribadah dan menyatukan ummah. Sebarang unsur politik yang dibawa hanya akan memecahbelahkan jemaah, menjejaskan kesucian masjid serta keharmonian masyarakat,” titah baginda yang dimuatnaik di laman Facebook rasmi Sultan Johor, pada Sabtu.