Menteri dalam negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memaklumkan kementeriannya sedang meneliti mekanisme bagi membolehkan banduan mengundi pada pilihan raya.

Beliau berkata, perbincangan berterusan akan diadakan dengan pihak berkaitan termasuk Polis Diraja Malaysia, dan Suruhanjaya Pilihan Raya, bagi golongan itu menunaikan hak mereka.

Ahmad zahid menegaskan antara perkara yang akan diteliti termasuk aspek perundangan berkaitan hak mengundi bagi banduan.

"Jika banduan yang telah tiga tahun dalam penjara atau dihukum penjara lebih dari tiga tahun, mungkin perlu mekanisme sesuai untuk (membolehkan) mereka mengundi di kawasan penjara yang ditempatkan,” katanya.

“Atau mereka juga boleh undi awal di kawasan yang telah mereka mendaftar sebagai pengundi. Banduan juga ada hak untuk mendaftar kali pertama sebagai pengundi,” tambah beliau.

Beliau berkata demikian selepas program ramah mesra Agensi Anti-Dadah Kebangsaan (AADK) bersama masyarakat di kampung gertak seratus di Kuala Besut.

Untuk rekod, ketika ini terdapat 35 ribu banduan di seluruh Negara. 48 peratus daripadanya menjalani hukuman kerana kesalahan dadah.

Sementara bagi pilihan raya kecil Kuala Besut, sejumlah 170 orang kena pengawasan atau OKP layak mengundi.