Kelab Veteran Komando Malaysia berharap Menteri Pertahanan yang baharu, Mohamad Sabu atau dikenal 'Mat Sabu' dapat menyelesaikan beberapa masalah berkaitan kebajikan golongan veteran tentera yang sering dibangkitkan sebelum ini.

Presidennya, Sani Osman berkata antara masalah yang sering membelenggu golongan itu adalah daripada segi penentuan kadar pencen antara tentera terdahulu dengan sekarang serta tuntutan kos perubatan sampingan bagi tentera berpencen dan tidak berpencen.

"Berhubung kadar pencen, saya cadang agar semakan semula pencen dapat dibuat supaya tidak berlaku jurang yang terlalu jauh antara anggota tentera terdahulu dan sekarang. Tatacara bagi masalah perubatan di hospital kerajaan pula, saya mohon dikembalikan semula permohonan segala perihal perubatan sama ada kos peralatan atau perubatan kepada Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV) ATM.

"Sebelum ini ia di bawah JHEV ATM di mana pesara boleh buat tuntutan bayaran daripada JHEV sahaja tetapi sejak 30 Jun 2017, ia diuruskan oleh Kementerian Kesihatan yang mana terdapat banyak masalah berhubung tuntutan kerana lambat untuk pesara tentera dapat bayaran balik," katanya ketika dihubungi Bernama pada Sabtu.

Semalam, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam sidang media khas berhubung pembentukan kabinet baharu mengumumkan Mohamad yang juga Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) sebagai Menteri Pertahanan.

Dr Mahathir turut mengumumkan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Dalam Negeri manakala Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan.

Sementara itu, Sani turut mengharapkan supaya Bantuan Bakti Negara (BBN) sebanyak RM1,200 setahun kepada veteran tidak berpencen yang diperkenalkan kerajaan terdahulu dapat diteruskan bagi meringankan beban veteran memenuhi keperluan diri dan keluarga mereka.

"Kita sebagai badan bukan kerajaan (NGO) menyokong kerajaan yang dipilih oleh rakyat untuk memperjuangkan masalah-masalah berbangkit demi kebaikan veteran ATM, dan saya harap pelantikan ini memberi sinar baharu kepada golongan veteran.

"...kita juga juga meminta kerajaan baharu ini dapat merealisasikan pemberian tanah dan lot tapak rumah kepada veteran sebagaimana termaktub di dalam Perintah Majlis Angkatan Tentera 1973," katanya.

-- BERNAMA