Menyedihkan... Bangkai ketiga gajah pygmy ditemukan di Kinabatangan

Menyedihkan... Bangkai ketiga gajah pygmy ditemukan di Kinabatangan
Orang awam terlihat ia terapung dan mereka sudah membantu menarik bangkai itu berdekatan tebing air. - Foto: Jabatan Hidupan Liar Sabah
KINABATANGAN: Seekor bangkai gajah Pygmy Borneo ditemui terapung di Sungai Kinabatangan, berdekatan Kampung Batu Puteh, hari ini.

Pengarah Jabatan Hidupan Liar (JHL) Sabah, Augustine Tuuga ketika dihubungi Astro AWANI mengesahkan kejadian terbabit.

Difahamkan, sepasukan daripada Jabatan Hidupan Liar Sabah telah dikerahkan untuk mendapatkan bangkai gajah tersebut agar bedah siasat dapat dijalankan.

Menurutnya, pihaknya menerima laporan daripada orang awam berkaitan kejadian penemuan bangkai gajah itu yang terapung di sungai dan sepasukan pegawai JHL sudah dihantar ke lokasi terbabit.

“Orang awam terlihat ia terapung dan mereka sudah membantu menarik bangkai itu berdekatan tebing air.

“Namun, setakat ini kami belum menerima hasil pemeriksaan daripada pegawai di lapangan,” katanya ketika dihubungi, pada Ahad.

Setakat ini, sukar untuk menentukan bila dan lokasi sebenar gajah itu mati kerana haiwan itu ditemukan terapung di sungai itu.

Menurutnya, pihaknya akan memaklumkan perkembangan siasatan dari semasa ke semasa.

Penemuan itu adalah yang ketiga, selepas pada 25 September lepas, bangkai seekor gajah pygmy ditemukan di Sungai Dumpas, Kalabakan, Tawau dan satu lagi di sebuah ladang sawit di Beluran pada 19 Oktober.

BACA: Seekor lagi gajah Pygmy ditemui mati dengan kesan tembakan

BACA: Gajah pygmy dibunuh kejam, 70 peluru ditemui dalam badan


Tag: bangkai gajah, gajah pygmy, sabah, kinabatangan, gajah dibunuh, hidupan liar, Augustine Tuuga



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.