Mesyuarat khas tiga negara antara Malaysia, China dan Australia akan diadakan dalam masa terdekat bagi membincangkan perkembangan terkini penemuan dua serpihan pesawat yang didakwa milik Malaysia Airlines Penerbangan MH370 yang ditemui di Mozambique.

Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari yang juga Pengerusi Jawatankuasa Komunikasi Misi Pencarian MH370 berkata ketika ini dua serpihan itu telah dihantar ke Australia untuk diperiksa oleh pakar penerbangan ketiga-tiga buah negara.

"Sekarang ini kerjasama antara tiga negara masih berterusan dan setiap ketika kita dimaklumkan tentang penemuan beberapa serpihan pesawat, jadi untuk mengatakan serpihan berkenaan milik MH370, kepastian dan kesahihan perlu dilakukan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Simposium Hala Tuju Destini Anak Bangsa di sini hari ini.

Pesawat Boeing 777 milik Malaysia Airlines itu yang membawa 239 penumpang dan anak kapal hilang daripada radar semasa dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac, 2014. Usaha mencari pesawat itu sedang dilakukan di selatan Lautan Hindi.

Serpihan pertama ditemukan di Mozambique manakala serpihan kedua juga ditemukan di negara itu, telah dibawa ke Afrika Selatan oleh keluarga yang menemukan kedua-dua serpihan itu.

Pada 24 Mac lepas, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai dalam kenyataan berkata dua serpihan yang dijumpai di Mozambique itu hampir pasti milik pesawat Malaysia Airlines MH370 kerana kedua-dua bahagian itu konsisten dengan komponen pesawat Boeing 777.

Dalam pada itu, mengulas mengenai penyebaran berita palsu pesawat MH020 milik Malaysia Airline System Berhad (MAB) terhempas di Paris, Jailani berkata penyebaran maklumat palsu akan terus wujud disebabkan masih ada masyarakat yang tidak bertanggungjawab.

"Perkara berkenaan saya percaya dah diambil tindakan dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) telah menafikan hal tersebut...saya nasihatkan orang ramai supaya tidak terus percaya berita yang disebarkan dan hubungilah pihak berwajib untuk mengetahui dengan lebih sahih mengenai sesuatu berita," katanya.