Kerusi keselamatan kanak-kanak (CRS) hendaklah mematuhi peraturan dan pensijilan di bawah peraturan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau United Nations Regulation (UNR) UNR44 atau UNR129.

Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Kamaruddin Jaffar berkata, UNR44 memberi panduan penggunaan produk CRS berdasarkan kumpulan berat kanak-kanak, manakala UNR129 memberi panduan produk CRS berdasarkan ketinggian kanak-kanak.

“Produk CRS yang mempunyai persijilan kedua-dua UNR ini akan sesuai untuk digunakan bagi kumpulan kanak-kanak di antara umur kelahiran sehingga berat dalam lingkungan 36kg.

“Dalam hubungan ini, secara umumnya, kanak-kanak yang mempunyai berat 36kg ini adalah berada dalam kumpulan umur 12 tahun dengan lingkungan ketinggian 135 cm,” katanya.

Kamaruddin berkata demikian ketika menjawab soalan Cha Kee Chin (PH - Rasah) yang meminta Kementerian Pengangkutan menyatakan secara menyeluruh cara pelaksanaan penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak yang diumumkan baru-baru ini.

Dalam pada itu kata Kamaruddin, produk-produk CRS yang mematuhi UNR44 juga dikategorikan mengikut kepada kumpulan berat sebagai panduan dan memudahkan orang ramai memilih produk yang bersesuaian untuk anak-anak mereka.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebelum ini berkata, kerajaan akan mewajibkan penggunaan CRS bermula pada 2020.

Jelasnya, langkah baharu itu susulan statistik yang membimbangkan apabila sebanyak 1,559 kematian dicatatkan membabitkan kanak-kanak di bawah umur 10 tahun dari tahun 2007 sehingga 2017.