Semua pemandu perkhidmatan 'e-hailing' mesti membuat pendaftaran lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV) seperti pemandu teksi lain mulai Januari tahun depan.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata, pemandu diberi tempoh sehingga 12 Julai 2019 untuk menyelesaikan pendaftaran lesen PSV mereka termasuk mengikuti kursus PSV.

"Peraturan 'e-hailing' ini telahpun digazetkan. Pendaftaran untuk pemandu ini akan bermula Januari hingga Julai 2019.

"Tarikh 12 Julai 2019, kita mula kuatkuasakan peraturan baharu itu kerana itu ialah tempoh yang kita beri, maksudnya menjelang 12 Julai semua pemandu e-hailing mesti ada pendaftaran dan lesen PSV, insurans dan kenderaan yang melebihi tiga tahun perlu buat pemeriksaan kenderaan," katanya kepada pemberita di Lobi Parlimen di sini pada Isnin.

Terdahulu, Loke mengadakan pertemuan dengan Penasihat syarikat Big Blue Taxi Facilities Sdn Bhd, Datuk Shamsubahrin Ismail di Bangunan Parlimen bagi membincangkan isu berkenaan.

Shamsubahrin dilaporkan berkata pemandu teksi syarikat itu tidak akan mengadakan bantahan terhadap Kementerian Pengangkutan sehingga 1 Jan 2019 susulan Loke memberi jaminan setiap pemandu e-hailing tidak terkecuali membuat pendaftaran lesen PSV sama seperti pemandu teksi mulai awal tahun depan.

Sementara itu, Loke menasihati pemandu 'e-hailing' agar tidak menunggu hingga saat akhir untuk mendaftar lesen PSV mereka.

Katanya, buat masa ini pendaftaran lesen pengendali untuk syarikat yang mahu melaksanakan perkhidmatan 'e-hailing' masih berjalan setelah mereka diberi tempoh berbuat demikian sejak Julai lepas.

Beliau yakin lebih banyak syarikat akan beralih kepada perkhidmatan tersebut memandangkan ia mempunyai pasaran yang lebih luas.

"Ia terbuka kepada mana-mana syarikat. Kita tidak mahu mana-mana satu company sahaja untuk monopoli perkhidmatan e-hailing ini.

"Kalau ada lebih banyak pemain dalam pasaran maka ini akan memberikan persaingan yang sihat dan juga memberikan kelebihan dan manfaat kepada pengguna," katanya.

-- BERNAMA