Seorang peneroka Felda mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini, atas tiga tuduhan menawarkan pelaburan kelapa sawit yang tidak wujud berjumlah RM45,000 bermula Oktober tahun lepas.

Abu Bakar Maalim, 61, yang berasal dari Felda Lepar Hilir di sini didakwa melakukan kesalahan itu terhadap rakan penerokanya yang berusia 64 tahun pada Oktober 2018, 9 Jan dan 7 April lalu di kawasan Felda tersebut, yang melibatkan bayaran antara RM5,000 hingga RM30,000 dalam satu transaksi.

Bagi kesalahan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebat dan boleh didenda, jika sabit kesalahan.

Pada prosiding itu, tertuduh yang tidak diwakili peguam merayu mahkamah mengurangkan jaminan RM15,000 yang ditawarkan pihak pendakwaan atas alasan pendapatan bulanannya hanya sekitar RM2,000 yang digunakan untuk menanggung tujuh anak.

Majistet Nor Azizah Aling menetapkan jaminan sebanyak RM15,000 dengan seorang penjamin dan 31 Mei ini sebagai tarikh sebutan semula untuk tertuduh melantik peguam.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Wan Azreen Wan Zaid.

-- BERNAMA