Kerajaan sedang meneliti untuk menjenamakan semula Biro Tatanegara (BTN) supaya peranan dan fungsi agensi berkenaan tidak lagi tersasar daripada objektif utama penubuhannya.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr Md Farid Md Rafik berkata BTN tidak lagi akan menjadi ejen yang boleh digunakan pihak tertentu untuk 'menonjolkan motif mereka yang tersendiri'.

"Seiring perubahan sosiopolitik dan dengan semangat Malaysia baharu, BTN sedang dalam proses penjenamaan semula dan perbincangan berhubung penjenamaan semula BTN masih berlangsung.

"Kajian semula untuk membangunkan modulnya akan memberi penekanan kepada pembudayaan nilai murni dalam kehidupan dan kembali kepada objektif asal penubuhannya," kata beliau ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong bagi kementeriannya di Dewan Rakyat, pada Isnin.

Beliau berkata pengisian program yang akan dibawa lebih bermatlamatkan fokus memupuk jati diri dari aspek bangsa, budaya dan nilai dalam memastikan kedaulatan negara bangsa.

Katanya, terdapat empat objektif BTN iaitu meningkatkan pengetahuan dan kefahaman mengenai aspek kenegaraan, dasar-dasar kerajaan, isu-isu semasa serta menerapkan nilai-nilai murni.

Dalam perkembangan lain, Md Farid berkata pemimpin seharusnya lebih bertanggungjawab dan menjaga tatasusila dan mengelak daripada menyentuh unsur-unsur yang boleh membawa kepada ketidakharmonian antara kaum di negara ini.

"Pemimpin dan wakil-wakil rakyat perlu menjaga tatasusila, tidak perlulah hari-hari nak kena tekankan, patut faham sendiri bahawa perpaduan itu aset utama yang harus dibela dan dihargai.

"Elakkan daripada menjadi punca tercetusnya insiden-insiden tidak elok, pemimpin harus jadi contoh utama dalam hal ini," katanya.

Sementara itu, Dewan Rakyat meluluskan usul menjunjung kasih ke atas titah ucapan Yang di-Pertuan Agong semasa merasmikan pembukaan persidangan Parlimen pada 17 Julai lalu.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon meluluskan usul itu selepas menyaksikan lebih suara menyokong berbanding membantah.

Persidangan Dewan Rakyat bersambung pada Selasa. -- Bernama