Sejumlah 145 individu berjaya ditahan sepanjang Ops Mule Account yang dijalankan di seluruh negara selama tiga minggu bermula 10 Disember lalu.

Daripada jumlah itu, 90 daripadanya adalah lelaki manakala selebihnya wanita, membabitkan beberapa modus operandi, antaranya pembelian atas talian, Macau Scam dan pinjaman tidak wujud.

Antara ciri-ciri individu yang disasarkan menjadi mangsa mule account adalah mereka yang mempunyai rekod lampau dengan bank, individu yang sedang mencari pekerjaan, penagih dadah, golongan yang tiada pekerjaan tetap, yang memang tidak bekerja seperti suri rumah atau pesara, penuntut kolej, orang kelainan upaya (OKU) lembam dan pekerja sosial.

"Golongan yang disebutkan ini mudah menjadi sasaran kerana terdesak mahu mendapatkan wang dengan senang dan pantas selain tidak mempunyai pendapatan tetap," kata Pemangku Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Saiful Azly Kamaruddin.


Mule account, atau akaun keldai, merujuk kepada akaun bank yang digunakan atau diberikan kepada pihak ketiga tanpa mengetahui tujuan sebenar penggunaan akaun tersebut.

Saiful juga menggariskan beberapa lagi taktik terbaharu penipuan dan sindiket siber, antaranya jual beli vaksin ternakan palsu dan penipuan nombor Kod Pengesahan Transaksi (TAC).

"Kerugian yang dicatatkan untuk kes penipuan TAC sepanjang tahun lalu ialah RM14.9 juta, satu peningkatan sebanyak RM3.3 juta berbanding tahun sebelumnya.

"Begitu juga kes jual beli vaksin ternakan, di mana penjenayah mensasarkan penternak dan pengamal perubatan haiwan," tambahnya.

Saiful berkata demikian dalam sidang media di Ibu Pejabat JSJK Bukit Aman di ibu negara, pada Jumaat.

Beliau sekali lagi mengingatkan orang ramai agar sentiasa membuat rujukan dengan bank berkaitan, serta dua portal kendalian Polis Diraja Malaysia (PDRM) iaitu ccid.rmp.gov.my/semakmule, atau laman Facebook Cyber Crime Alert RMP.