Seramai 17 pegawai pengurusan tertinggi Perbendaharaan Malaysian telah berikrar untuk lebih bertanggungjawab dan menjauhkan diri dari sebarang pelakuan rasuah selama memegang jawatan masing-masing.

Ikrar Bebas Rasuah Peringkat Kementerian Kewangan itu dilafaz dalam satu majlis Ikrar Bebas Rasuah, dan bacaan diketuai Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan Datuk Seri Dr. Mohd Isa Hussain.

Turut hadir bagi menyempurnakan majlis adalah Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah dan disaksikan oleh Timbalan Ketua Pengarah SPRM Datuk Shamshun Baharin Mohd Jamil.

"Saya harap dengan ini, semua peringkat pegawai dan kakitangan di bawah Kementerian Kewangan dan agensi berkaitan mengamalkan sikap bebas rasuah.

"Ini menjadi tanggungjawab setiap pegawai dan kakitangan bukan sahaja kepada Kementerian Kewangan tetapi semua sektor awam supaya telus dan berkhidmat secara integriti," kata Dr Mohd Irwan selepas menyempurnakan Majlis Ikrar Bebas Rasuah di sini pada Isnin.

Majlis ini diadakan selaras dengan pengwujudannya oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai satu inisiatif untuk memberi penekanan kepada ikrar yang dibuat kepimpinan organisasi dan wargaya untuk lebih bertanggungjawab dan menjauhkan diri dari rasuah.