Perbicaraan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bermula dengan saksi kelapan, Datuk Amhari Efendi Nazaruddin, 43, disoal sama ada beliau mengisytiharkan pinjaman berjumlah AS$200,000 kepada kerajaan.

Peguambela Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah juga menyoal Amhari sama ada beliau menyedari bahawa sebagai seorang penjawat awam tindakannya tidak mengisytiharkan pinjaman itu merupakan satu kesalahan.

Amhari mengakui bahawa beliau tidak mengetahui perkara tersebut merupakan satu kesalahan.

Amhari juga bersetuju dengan Shafee bahawa Jho Low adalah seorang ahli perniagaan yang mempunyai urusan atau kepentingan dengan kerajaan.

Shafee: Anda tidak mengisytiharkan pinjaman AS$200,000 kepada kerajaan?

Amhari: Saya tidak.

Shafee: Adakah anda tahu ia boleh menjadi suatu kesalahan yang anda tidak menyatakan?

Amhari: Saya tidak tahu.

Shafee meminta Amhari mengemukakan dokumen untuk pinjaman AS$200,000 tetapi saksi menjelaskan ia telah dirampas oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Shafee kemudian berkata sebagai pemegang akaun, Amhari boleh meminta dokumen itu dari bank.

Perkara ini berbangkit selepas Shafee meminta dokumen bank mengenai pemindahan pinjaman bernilai AS$200,000 yang diberikan oleh Jho Low.

Amhari memberitahu bahawa dokumen itu digunakan untuk menyambung pinjaman bagi pembelian rumah.

Saksi itu mengatakan tiada kepentingan dikenakan ke atas pinjaman AS$200,000 dan beliau bersetuju bahawa dia tidak membayar balik pinjaman itu.

Ketika awal sesi soal balas hari ini, Shafee meminta Amhari mengemukakan dokumen jaminannya.

Saksi itu ditahan reman selama tujuh hari pada pertengahan tahun lepas.

Sebelum itu, Shafee juga memaklumkan kepada mahkamah bahawa hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam Datuk Abdul Karim Abdul Rahman mahu tiga hari berturut-turut untuk mendengar kes Samira Muzaffar membabitkan dakwaan pembunuhan bekas suaminya Cradle Fund CEO.

Walau bagaimanapun, atas cadangan Timbalan Pendakwa Raya Kanan, Datuk Seri Gopal Sri Ram, Hakim Collin Lawrence Sequerah meminta perkara itu ditangani pada akhir bulan itu.

Peguam kanan itu mahu perkara itu ditangani pada akhir minggu ini, dan hakim berkata mahkamah akan mempertimbangkannya.