Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengeluarkan sejumlah RM240,000 pada 2015 untuk urusan pengendalian laman web berita Malaysian Digest, Mahkamah Tinggi diberitahu hari ini.

Saksi pendakwaan ke-16, Datuk Onn Hafiz Ghazi berkata, wang berkenaan telah diberikan melalui sebuah cek kepada syarikat beliau iaitu Vital Spire Sdn Bhd, yang juga merupakan pengendali laman web berkenaan.

Ketika disoal peguam bela Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah mengenai fungsi laman web itu, Onn Hafiz yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Layang-Layang berkata, ia bertujuan untuk menyediakan berita alternatif kepada rakyat Malaysia.

"Malaysian Digest menyediakan berita yang lebih adil, dan terbuka, kepada semua rakyat Malaysia. Selain itu ia juga menyediakan laman berita antarabangsa, sukan dan juga hiburan," katanya ketika memberi keterangan di hadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

Ditanya adakah beliau setuju bahawa laman berita berkenaan turut digunakan untuk menilai sentimen rakyat terhadap kerajaan ketika itu iaitu Barisan Nasional, Onn Hafiz bersetuju.

Najib berdepan tiga pertuduhan pecah amanah, satu pertuduhan menyalahgunakan kedudukannya dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan dana SRC International Sdn Bhd.

Pendakwaan dijalankan mengikut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 24 akta sama.

Jika sabit kesalahan, Najib boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan denda yang boleh sampai lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau mana-mana yang lebih tinggi.