Kerajaan sedang mempertimbangkan untuk mengenakan denda ke atas pelanggan di hotel dan restoran yang membazirkan makanan.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, ia adalah langkah bagi mengurangkan pembaziran makanan di Malaysia.

Sehubungan itu katanya, Kerajaan sedang mengkaji dan meneliti keperluan menggubal Akta Pembaziran Makanan dari pelbagai sudut.

“Secara purata, setiap rakyat Malaysia membuang hampir satu kilogram makanan setiap hari. Masyarakat perlu lebih menghargai dan mengelakkan tabiat pembaziran makanan,” katanya ketika berucap pada Majlis Penutup MAHA 2018 di sini, hari ini.

Katanya lagi, langkah lain termasuk Program Food Bank Malaysia yang dilaksanakan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), di mana lebihan makanan yang diperoleh daripada pasar raya besar seperti roti, sayur dan buah-buahan diagih kepada mereka yang memerlukan.

Beliau menegaskan, dengan mengurangkan tabiat pembaziran makanan ia secara langsung dapat membantu mengurangkan kos sara hidup rakyat