Kesilapan lalu tidak menghalang seorang pesalah juvana muncul penerima Anugerah Akademik Terbaik (Keseluruhan) dan Anugerah Akademik Cemerlang apabila mendapat 8A dalam peperiksaan percubaan Sijil Pelajaran Malaysia lalu di Majlis Anugerah Cemerlang Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney, semalam.

Majlis diadakan hasil kerjasama dengan Kementerian Pendidikan Malaysia bagi meraikan seramai 60 orang pelajar yang telah berjaya menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi tahun 2013.

Kesemua pelajar dirai dalam enam kategori terpilih iaitu Anugerah Akademik Cemerlang (Sijil Pelajaran Malaysia dan Penilaian Menengah Rendah), Anugerah Ko-Kurikulum Cemerlang, Anugerah Sijil Kemahiran, Anugerah Lonjakan Saujana SPM 2013, Anugerah Khas Ketua Pengarah Penjara Malaysia dan Anugerah Akademik Terbaik Keseluruhan.

Penerima Anugerah Akademik Terbaik Keseluruhan dari Sekolah Henry Gurney Telok Mas, Afif, 20, memberitahu ini merupakan kali kedua dia mengambil peperiksaan itu dan akhirnya berjaya memperolehi 8A iaitu dalam subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sejarah, Perdagangan, Ekonomi, Agama Islam dan Sains dalam peperiksaan percubaan SPM yang lalu.

Dia sangat terkejut dan tidak menyangka memperolehi keputusan sebaik itu apatah lagi sebelum ini dia bukanlah seorang pelajar yang rajin ketika berada di sekolah.

Sungai Petani
Temuramah wartawan dengan salah seorang pelajar Sekolah Henry Gurney Telok Mas di sini. - Foto Astro AWANI

Tambahnya lagi dia tidak pernah terfikir akan menerima anugerah ini yang merupakan satu penghargaan yang amat bermakna bagi dirinya serta sebagai pembakar semangat untuk berubah.

Afif merupakan anak kedua dalam keluarga dan disabit kesalahan mencuri motosikal ketika berusia 14 tahun.

Dia melakukan kegiatan berkenaan hanya untuk suka-suka berikutan berasa seronok kerana mendapat duit yang banyak dan boleh membelanja rakan-rakannya.

Walau bagaimanapun sebelum ditangkap pada tahun 2011, dia telah berniat untuk berubah dan setelah ditangkap ia menguatkan lagi hasratnya untuk berubah.


“Perasaan untuk belajar memang tiada cuma minat naiki motor ronda-ronda pastu cari-cari motor baru. Dalam masa 6 bulan pertama kami banyak belajar pasal agama, cara disiplin kawal diri saya boleh pilih nak bengkel ke akademik ker tapi saya pilih akademik saya nak ulang SPM 2011. Cita-cita nak jadi akauntan. Saya dah tak nak buat dah benda-benda ni, nak pergi belajar sambung balik.”

Ibunya, Saripah, 44, yang turut hadir di majlis berkenaan sangat terharu dengan pencapaian anaknya kerana selama ini dia tidak pernah berputus asa berdoa untuk melihat anak kesayangannya berubah dan menjadi insan yang berguna apabila keluar nanti.

Menurutnya, anaknya menjadi harapan kepada keluarga kelak agar dapat menjaga adiknya yang merupakan orang kelainan upaya (OKU) serta ayahnya yang menghidapi penyakit saraf akibat kemalangan sejak 18 tahun lalu.

“Seronok la, syukur sebab dia dah banyak berubah kan, untuk masa depan dia, masa dia panjang lagi kan tidak tahulah apa nak kata sebab ayah dia sakit dah lama harap-harap dia lah yang dapat teruskan. Harapkan boleh jaga adik dia yang ada OKU seorang. Kalau ada ibu bapa yang ada anak macam ni doakan lah untuk kejayaan mereka untuk masa depan mereka. Tidak payah lah duk hina-hina kan.”

Bagi pesalah juvana bagi kes membunuh, Duru, 20, muncul penerima Anugerah Sijil Kemahiran Malaysia berkata dia akan berusaha untuk merubah dirinya.

“Belajar di dalam penjara agak santai dengan cikgu-cikgu terlalu mengambil berat dan memberi ruang kepada kami untuk belajar. Mereka tidak terlalu menekankan mereka juga mengajar dan memberi motivasi kepada kami. Daripada situ belajar di dalam ada juga. Mereka tidak hanya mementingkan aspek pendidikan tetatpi jasmani, fizikal dan rohani. Saya harap-harap dengan usaha saya ini TYT Pulau Pinang dapat lihat bahawa saya sudah berubah dan memberi saya peluang dan memberi pengampunan kepada saya. Saya juga telah mempersiapkan diri saya supaya menjadi insan yang berguna.”

Sementara itu, Ketua Pengarah Penjara Malaysia, Datuk Sri Haji Zulkifli Omar berkata, usaha yang dilakukan adalah salah satu proses untuk memulihkan jati diri pesalah juvana semasa di dalam penjara agar dapat melahirkan insan berguna selain membuka peluang cerah kepada mereka khususnya dalam bidang akademik.

Tambah beliau bagi perancangan akan datang, pihak penjara Malaysia akan membuka sebuah sekolah integriti bertaraf universiti di Puncak Alam yang memfokuskan mata pelajaran Prinsip Akaun bermula pada 1 Januari tahun hadapan yang akan menempatkan 40 orang pertama.