Peguam Negara Tommy Thomas berkata semua pihak yang terlibat dalam kekecohan melibatkan Kuil Sri Maha Mariamman di Selangor, boleh mencapai penyelesaian yang baik.

Beliau berkata para peguam berkenaan telah mengadakan pertemuan yang bermanfaat dan produktif di pejabatnya awal minggu ini.

Mereka yakin satu persetujuan dapat dicapai bagi suatu penyelesaian yang adil dan saksama berkaitan masalah yang berlarutan akibat kepentingan yang pelbagai serta saling bersaing dalam kalangan pihak-pihak ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, Thomas berkata: Penyelesaian menyeluruh yang dicadangkan, yang saya sokong, membabitkan langkah-langkah berikut:

1. Tertakluk kepada terma yang akan dipersetujui, One City Development Sdn Bhd akan memindah hak milik satu plot tanah seluas satu ekar yang terletaknya kuil kepada satu amanah yang akan ditadbir oleh Mahkamah Tinggi.

2. Peguam Negara, dalam menjalankan kuasanya sebagai penjaga kepentingan awam berkaitan amanah khairat, akan memohon kepada Mahkamah Tinggi, menurut Seksyen 9 Akta Prosiding Kerajaan 1956 untuk perintah membentuk amanah dan melantik pemegang-pemegang amanah bagi menguruskan amanah dan kuil.

3. Mahkamah Tinggi akan diminta untuk melantik seorang penerima, yang merupakan seseorang yang mempunyai reputasi yang baik, ternama dan berintegriti, yang boleh diterima oleh semua pihak bertelagah, sebagai seorang pegawai mahkamah untuk mengawal dan menjaga ke atas pemegang-pemegang amanah kuil serta tertakluk kepada pantauan mahkamah.

4. Pada masa yang sesuai, Mahkamah Tinggi akan diminta untuk memindahkan keempunyaan tanah yang diatasnya letaknya kuil itu kepada pemenang-pemegang amanah.

5. Bagi memastikan keadilan dan keberkecualian antara pelbagai kumpulan berhubung kuil, Peguam Negara berharap dapat direpresentasi dalam semua permohonan di Mahkamah Tinggi.

"Atas semangat persetujuan bersama dan pendekatan bertolak ansur oleh semua pihak yang terlibat, resolusi secara persahabatan terhadap semua perkara pertikaian akan dapat dicapai pada masa-masa yang akan datang," kata Thomas.

BACA: Lima parah, dua kumpulan bergaduh di kuil

Rusuhan berlaku pada 26 dan 27 Nov di kawasan kuil itu yang terletak di USJ25, Subang Jaya, berikutan pertikaian antara pihak-pihak yang bersetuju dan menentang cadangan pemindahan rumah ibadat itu mengikut penghakiman persetujuan.

Menurut penghakiman persetujuan pada 11 Mac, 2014, di Mahkamah Tinggi Shah Alam, empat pihak bersetuju untuk pemindahan kuil itu dan mengembalikan tapak kuil sedia ada kepada pemilik, One City Development Sdn Bhd.

Keempat-empat pihak berkenaan ialah kerajaan negeri, One City Development dan dua individu yang mendakwa sebagai pentadbir kuil.

Dalam penghakiman itu, One City Development bersetuju untuk mendeposit RM1.5 juta kepada kuil itu. Kerajaan negeri turut menyerahkan tanah seluas kira-kira 0.4 hektar (satu ekar) yang terletak kira-kira tiga kilometer dari lokasi asal kuil.

BACA: Kronologi insiden Kuil Sri Maha Mariamman

Sementara itu, One City Development dalam satu kenyataan menyatakan sokongan terhadap penyelesaian menyeluruh itu.

"Ini termasuk cadangan pemindahan tanah seluas satu ekar di mana letaknya Kuil Seafield Sri Maha Mariamman kepada satu amanah tertakluk kepada terma yang akan dipersetujui oleh pihak-pihak yang terlibat," katanya.

BACA: Lebih 30 berkumpul bantah pemindahan Kuil Sri Maha Mariamman

Berikutan insiden rusuhan itu, syarikat menemui kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri Selangor untuk mengemukakan cadangan dan membincangkan penyelesaian yang mungkin bagi perkara itu.

Syarikat itu juga berterima kasih kepada kerajaan dalam usaha membawa bersama pihak-pihak yang berkepentingan untuk menyelesaikan masalah tanah berkenaan dengan cepat dan secara baik.

BACA: Kuil Sri Maha Mariamman, premis One City dipantau sehingga keselamatan terjamin

"Kami faham terdapat pelbagai langkah untuk penyelesaian yang dicadangkan oleh Peguam Negara dan kami komited untuk bekerjasama rapat dengan Jabatan Peguam Negara.

"Kami menghargai kepimpinan Peguam Negara dan pelaksanaan pendekatan bertolak ansur untuk mencapai penyelesaian dalam perkara ini," kata kenyataan itu.

-- BERNAMA