Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut memuji para ibu bapa yang memanfaatkan tempoh pelaksaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dengan melakukan pelbagai aktiviti berfaedah di rumah.

Beliau berkata, meskipun perkara itu tidak mudah dilalui semua pihak, namun mereka berupaya menyesuaikan diri dengan cabaran serta dugaan semasa.

"Bukan mudah uuntuk saudara-saudari duduk diam rumah dalam tempoh masa lama. Pastinya banyak cabaran dihadapi pada waktu ini kerana secara tiba-tiba gaya hidup berubah dengan sekelip mata.

"Ibu pun kerana banyak masa dirumah mencuba pelbagai resepi masakan baharu untuk hidangan seisi keluarga, tak kurang para bapa yang menggunakan peluang duduk di rumah untuk solat jemaah dengan isteri dan anak-anak," katanya dalam Perutusan Khas Perdana Menteri di sini pada Rabu.

Dalam perutusan itu, Perdana Menteri turut mengumumkan tempoh pelaksanaan PKP akan dilanjutkan sehingga 14 April depan.

Dalam pada itu, sambil memetik ungkapan, 'apabila keadaan menjadi sukar, hanya yang tabah akan dapat harunginya', Muhyiddin berkata, segala cabaran itu sedikit pun tidak melemahkan kehidupan seharian rakyat.

"Ringkasnya kita ada keupayaan untuk sesuaikan diri dengan keadaan... apapun cabaran dan dugaan yang dihadapi tidak melemahkan kehidupan seharian kita.

"Ia seperti ungkapan sering kita dengar 'apabila keadaan menjadi sukar, hanya yang tabah akan dapat harunginya'," ujarnya.