Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilihat memberi indikator positif apabila berjaya mengurangkan kira-kira 50 peratus jumlah kes jangkitan COVID-19 di Malaysia.

Penasihat Khas kepada Perdana Menteri mengenai kesihatan awam, Tan Sri Dr Jemilah Mahmood berkata, berdasarkan model JP Morgan, kira-kira 6.300 kes dijangka direkodkan di Malaysia pada pertengahan April.

Selain model JP Morgan, model Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) juga katanya, meramalkan situasi yang hampir sama dengan sekurang-kurangnya 8,900 kes dicatatkan dalam tempoh yang sama.




"Jumlah keseluruhan kes yang direkodkan di Malaysia setakat ini dilihat jauh lebih rendah berbanding jangkaan kedua-dua model itu.

"Ini bermakna langkah kerajaan mengisytiharkan PKP mesti ada kesan, sama ada menurunkan terus, melambatkan atau meratakan jumlah kes positif," katanya.

Jemilah berkata demikian dalam temubual mengenai kesan PKP dari kaca mata saintifik bersama Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin di Facebook pada Selasa.

Setakat Isnin, sebanyak 3,793 kes direkodkan dengan 61 kematian di Malaysia.

Jemilah menambah, ia terpulang kepada rakyat untuk lebih bertanggungjawab jika mahu melihat graf penularan wabak pandemik itu menjadi rata.