Tutup

Produk halal kekuatan PKS Malaysia di CAEXPO 2019

Produk halal kekuatan PKS Malaysia di CAEXPO 2019
Menurut Wan Latiff, setiap negara yang menyertai CAEXPO 2019 mempunyai kekuatannya yang tersendiri dan Malaysia kuat dari segi penjualan produk-produk halal. - Astro AWANI
NANNING: Produk halal merupakan kekuatan kepada kebanyakan syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang menyertai Pameran Ekspo ASEAN China (CAEXPO 2019) ke-16 di Nanning dari 21 hingga 24 September ini.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), Datuk Wan Latiff Wan Musa, itu dapat dilihat berdasarkan analisis penjualan di CAEXPO tahun sebelum ini.
“Setiap negara yang menyertainya mempunyai kekuatannya yang tersendiri dan kita kuat dari segi penjualan produk-produk halal.

“Majoriti produk yang kita promosikan di CAEXPO ini adalah di bawah makanan dan minuman jadi kekuatan kita di situ, lagipun kita sememangnya peneraju pasaran produk halal di rantau ini,” katanya ketika ditemui pemberita di Nanning, China, pada Khamis.
Selain itu, Wan Latiff turut menyatakan syarikat PKS yang menyertai CAEXPO 2019 tidak perlu bimbang kerana pasaran China begitu besar sehinggakan menggabungkan 10 negara dalam ASEAN masih belum cukup untuk menampung pasarannya.

Dalam pada itu, beliau turut menasihati syarikat PKS yang ingin dan sedang menyertai CAEXPO 2019 untuk membuat persediaan rapi seperti corak permintaan di pasaran China.

“Perlu buat kajian pasaran China, penyelidikan dan pembangunan produk serta kualiti dan standard produk itu sendiri mesti memenuhi kehendak pasaran.

“Dari segi teknologinya, tidak boleh lagi membuat produk di belakang rumah kalau mahu dieksport, kita melihat kepada pengalaman lepas di mana syarikat tidak mampu memenuhi permintaan pasaran.

“Dari segi kapasiti pengeluaran produk, standard produk pengiktirafan melalui sijil-sijil juga penting untuk mengembangkan perniagaan di pasaran besar China dan mampu bertahan lama,” jelasnya.


Tag: matrade, caexpo 2019, Wan Latiff Wan Musa, china, asean, expo, ekonomi, pks, produk halal



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.