Para peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang disekat ke luar negara dinasihatkan untuk membuat rundingan sekurang-kurangnya tujuh hari sebelum berlepas.

Pengerusinya, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata, perkara itu bagi memudahkan proses mengeluarkan sementara sekatan itu terhadap peminjam-peminjam selain mengelak kesulitan di saat-saat akhir.

Menurut beliau, pihak PTPTN sentiasa bersedia mengeluarkan sementara sekatan nama peminjam sekiranya mereka datang membuat rundingan semula.

Katanya, sekiranya rundingan baharu mengenai pembayaran semula pinjaman tersebut dipersetujui oleh kedua-dua pihak, PTPTN tidak mempunyai sebarang masalah untuk mengeluarkan sementara sekatan berkenaan.



“Kita fleksibel walaupun sekatan ke luar negara kita boleh juga berunding dengan para peminjam memandangkan PTPTN meletakkan pejabat kaunter di klia2 selama 24 jam.

“Kita memang mengalakkan untuk mana-mana peminjam membuat semakan tujuh hari sebelum ke luar negara,” katanya ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Seri Mustafar Ali yang memberitahu seramai 447,890 peminjam PTPTN telah dikenakan sekatan perjalanan ke luar negara baru-baru ini.

Beliau ditemui pada program kepenggunaan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Perak di Lenggong pada Selasa.