Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar berkenan melantik cucunda Baginda, Tunku Iskandar Abdul Jalil Abu Bakar Ibrahim Ibni Tunku Ismail sebagai Raja Muda Johor.

Pemasyhuran itu diumumkan Tuanku Sultan Ibrahim pada majlis Istiadat sempena Hari Keputeraan Baginda yang ke-60 di Istana Besar, Johor Bahru pada Khamis.

“Sebagaimana hak dan kuasa yang termaktub di dalam Fasal 23 Bahagian Pertama dan Fasal 7(2E) Bahagian Kedua, Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor, maka saya sebagai Raja dengan persekutuan Jumaah Majlis DiRaja, telah berkenan untuk melantik, menjadikan dan menggelar Tunku Iskandar Ibni Tunku Ismail sebagai Raja Muda Johor.

PUTERA SULUNG TUNKU MAHKOTA JOHOR, TUNKU ISKANDAR DILANTIK SEBAGAI RAJA MUDA JOHOR DYMM Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar bekenan melantik cucunda Baginda, Tunku Iskandar Abdul Jalil Abu Bakar Ibrahim Ibni Tunku Ismail sebagai Raja Muda Johor. Pemasyhuran itu diumumkan Tuanku Sultan Ibrahim pada majlis Istiadat sempena Hari Keputeraan Baginda yang ke-60 di Istana Besar, Johor Bahru hari ini (22 November). . “Sebagaimana hak dan kuasa yang termaktub di dalam Fasal 23 Bahagian Pertama dan Fasal 7(2E) Bahagian Kedua, Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor, maka saya sebagai Raja dengan persekutuan Jumaah Majlis DiRaja, telah berkenan untuk melantik, menjadikan dan menggelar Tunku Iskandar Ibni Tunku Ismail sebagai Raja Muda Johor. . “Oleh itu, mulai dari saat ini, Tunku Iskandar Ibni Tunku Ismail adalah merupakan waris kedua kepada takhta pemerintahan kerajaan Johor, iaitu orang yang menyusul kemudian daripada waris,” titah Baginda. . Berangkat sama, DYMM Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah Binti Almarhum Sultan Idris Shah dan paduka-paduka anakanda serta menantu, Encik Dennis Muhammad Abdullah. . Sempena sambutan ulang tahun keputeraan Baginda, Tuanku Sultan Ibrahim turut berkenaan mengurniakan Darjah Kebesaran dan Pingat kepada 62 individu. . Senarai penerima didahului oleh Menteri Besar Johor, Dato’ Osman Sapian dan Setiausaha Kerajaan Johor, Dato’ Azmi Rohani, yang dianugerahkan Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia Pangkat Pertama Dato’ Sri Paduka Mahkota Johor (SPMJ). . Baginda turut berkenan mengurniakan gelaran Dato’ kepada lima lagi individu menerusi penganugerahan Darjah Sultan Ibrahim Johor Yang Amat Disanjungi Pangkat Kedua Dato’ Mulia Sultan Ibrahim Johor (DMIJ) dan antara yang menerimanya ialah Juruiring/Ketua Pegawai Keselamatan DYMM Sultan Johor, SAC R. Sugumaran. . Tuanku Sultan Ibrahim turut berkenan menganugerahkan Darjah Sultan Ibrahim Johor Yang Amat Disanjungi Pangkat Ketiga Setia Mulia Sultan Ibrahim Johor (SIJ) kepada 26 individu serta Pingat Sultan Ibrahim Johor Pangkat Kedua (PSI II) kepada 29 individu. #sultanjohor #royalpressoffice #johor

A post shared by Sultan Ibrahim Sultan Iskandar (@officialsultanibrahim) on


“Oleh itu, mulai dari saat ini, Tunku Iskandar Ibni Tunku Ismail adalah merupakan waris kedua kepada takhta pemerintahan kerajaan Johor, iaitu orang yang menyusul kemudian daripada waris,” titah Sultan Ibrahim menerusi akaun Instagram Baginda pada Khamis.

Berangkat sama, Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah Binti Almarhum Sultan Idris Shah.

Sempena sambutan ulang tahun keputeraan Baginda, Tuanku Sultan Ibrahim turut berkenaan mengurniakan Darjah Kebesaran dan Pingat kepada 62 individu.

SULTAN JOHOR INGATKAN EXCO KERAJAAN NEGERI BEKERJA DALAM SATU PASUKAN, BUKANNYA PENTINGKAN DIRI SENDIRI DYMM Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar bertitah walaupun barisan kepemimpinan negeri telah bertukar, namun tugas dan tanggungjawab membangunkan Johor untuk rakyat mesti kekal menjadi agenda utama kerajaan. . Tuanku Sultan Johor bertitah, sebagai pemerintah dan Ketua Negeri, Baginda juga diberikan hak serta kuasa dalam perlembagaan negeri untuk melantik Menteri Besar dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dalam kalangan wakil rakyat yang dipilih. . “Sebagai orang yang melantik, saya juga bertanggungjawab untuk memantau dan memastikan orang yang saya lantik itu benar-benar menjalankan tugas dengan baik, jujur dan amanah demi kepentingan kerajaan serta rakyat negeri Johor. . “Jika ada Ahli Exco yang gagal menjalankan tugas dengan memuaskan, maka saya akan berbincang dengan Menteri Besar untuk mengambil tindakan sewajarnya, termasuk menggantikan dengan Ahli Exco yang baharu,” titah Baginda. . Tuanku Sultan Ibrahim bertitah demikian pada Majlis Istiadat sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Baginda Ke-60 di Dewan Singgahsana Istana Besar Johor Bahru hari ini (22 November). . Baginda bertitah, setiap Ahli Exco mestilah memberikan kerjasama yang sepenuhnya kepada Menteri Besar dan sentiasa bertindak sehaluan sebagai satu pasukan, bukannya mementingkan diri sendiri atau mengikut parti politik yang diwakili. . “Jangan jadi seperti duri dalam daging,” titah Baginda. . Tuanku Sultan Ibrahim bertitah segala projek pembangunan yang dilaksanakan juga, mesti dilaksanakan mengikut keperluan rakyat dan negeri, bukannya di atas desakan atau kepentingan pemimpin politik. . “Sebagai contoh, program ‘Bas Muafakat Johor’ yang menyediakan pengangkutan bas awam secara percuma kepada rakyat adalah program yang amat baik dan mesti diperluaskan, dan tidak perlulah menukar nama program tersebut kepada “Bas Harapan Johor,” titah Baginda. #sultanjohor #royalpressoffice #johor

A post shared by Sultan Ibrahim Sultan Iskandar (@officialsultanibrahim) on