Setiap isi rumah di Sarawak akan menikmati air percuma bagi RM5 pertama bil air domestik yang bersamaan dengan kira-kira 11,300 liter air percuma, menurut Kementerian Utiliti.

Menurut kenyataan kementerian itu hari ini, pemberian air percuma akan berkuatkuasa mulai 1 Jan, 2020 kerana kerajaan Sarawak akan memberi subsidi kos bekalan elektrik dan elektrik kepada rakyat dalam usahanya untuk menyediakan kemudahan asas yang adil untuk semua isi rumah di negeri itu.

"Program air percuma ini akan membantu mengurangkan beban kewangan rakyat, terutamanya bagi mereka yang berpendapatan rendah, B40, yang memerlukan bantuan paling banyak.

"Ia akan memberi manfaat kepada kira-kira 600,000 isi rumah dengan akaun domestik di seluruh Sarawak yang akan membabitkan perbelanjaan kira-kira RM40 juta setahun oleh kerajaan negeri," katanya.

Kenyataan itu juga mengatakan selain menyediakan subsidi bekalan air, kerajaan Sarawak juga akan menanggung kos sambungan elektrik baharu bagi isi rumah bandar berpendapatan rendah.

"Sambungan baharu sehingga RM5,000 akan diberikan secara percuma oleh kerajaan Sarawak bagi isi rumah tersebut.

Bagi sambungan baharu yang melebihi RM5,000 sehingga RM10,000, kerajaan Sarawak akan memberi subsidi 70 peratus daripada kos sambungan, manakala baki 30 peratus akan ditanggung oleh pemohon," menurut kenyataan itu lagi.

Sementara itu, pada masa yang sama, berkuat kuasa mulai 1 Jan 2020, tarif untuk abstraksi, mengambil air mentah dari mana-mana aliran, sungai, menyedut air atau sumber bawah tanah, sebagaimana yang dinyatakan dalam Bahagian VII Jadual Keempat Bekalan Air Peraturan 1995, akan dinaikkan daripada kadar semasa 1 sen satu meter padu kepada 2.5 sen bagi setiap meter padu.

"Tarif untuk mengambil atau mengepam air dari mana-mana sungai atau aliran untuk penjanaan tenaga elektrik atau tenaga elektrik seperti yang ditetapkan dalam Bahagian VIII Jadual Keempat Peraturan-Peraturan Bekalan Air 1995, juga akan dinaikkan dari 1 sen per kWh semasa kepada 2.5 sen per kWj elektrik yang dihasilkan.

"Peningkatan tarif hanya akan memberi kesan kepada penyedia perkhidmatan utiliti seperti Lembaga Air Kuching, Lembaga Air Sibu, LAKU Management Sdn. Bhd. Dan Sarawak Energy Berhad. Mereka tidak akan menjejaskan orang ramai kerana tiada perubahan dalam tarif elektrik dan air, "menurut kenyatan itu.


-- BERNAMA