Rokok bukan sahaja menjadi isu global malah tabiat itu memudaratkan kesihatan.

Lebih daripada itu, ekonomi negara juga boleh 'sakit' akibat kartel rokok seludup.

Tahukah anda, satu daripada dua batang rokok yang dihisap rakyat Malaysia adalah rokok haram atau yang diseludup?

Kajian Rokok Seludup Malaysia (ICS) oleh Nielsen Malaysia menunjukkan peningkatan dalam pasaran rokok haram sebanyak 57.1 peratus pada 2016 dan ini merupakan antara peratusan tertinggi di dunia.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sebelum ini membuat pendedahan kerajaan mengalami kerugian RM5 bilion setahun kerana gagal mengutip cukai dan duti rokok disebabkan sindiket haram ini.

Menteri Kesihatan dan Kesejahteraan Rakyat Sabah, Stephen Wong mencadangkan satu pasukan petugas khas ditubuhkan bagi menangani isu ini.

Menyedari kewujudan di bawah Kementerian Dalam Negeri, Wong merasakan prestasi pasukan khas itu tidak memuaskan dan fungsinya tidak jelas.

"Kita harus menambahbaik taskforce (paskan petugas khas).

"Jika kita ingin mengurang dan menghentikan penyeludupan rokok haram, selain mengenakan cukai, kita juga harus menghentikan penjualan rokok haram di pasaran," kata Wong.


Tegasnya, setakat ini, penguatkuasaan tidak memadai, terutamanya dalam menghalang penyeludup dari Indonesia, Filipina, China dan Vietnam.

Rokok seludup dibawa masuk menerusi beberapa pelabuhan dalam negara contohnya, Pulau Pinang dan Pelabuhan Klang.

"Jika denda yang lebih berat dikenakan, banyak pegawai dan peniaga akan takut.

"Terdapat cadangan yang mengatakan bahawa penalti minimum RM100,000 dikenakan jika didapati bersalah. Namun begitu, ia belum dilaksanakan lagi.

"Saya setuju perlu adanya penalti begitu supaya kesalahan berat ini dapat menakutkan peniaga yang menjual rokok seludup," tegas Wong.

Ancaman rokok seludup memang tidak dapat dinafikan.

Demi memastikan tabiat rokok ditangani dan aktiviti sindiket haram dihentikan, pihak berkuasa perlu mengambil berat isu ini serta merta.

Waspada penyeludup... Anda diperhatikan!