Tutup

Rombakan kabinet bukan tindakan yang mampu pulihkan kedudukan kerajaan - PM

Rombakan kabinet bukan tindakan yang mampu pulihkan kedudukan kerajaan - PM
TUN MAHATHIR: Rombakan bukan sendirinya menjadi satu tindakan yang boleh memulihkan kedudukan kerajaan. - Foto Astro AWANI/SHAHIR OMAR
PETALING JAYA : Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjelaskan tindakan merombak kabinet bukan satu perkara yang mudah sebaliknya perlu dibuat secara berhati hati.

Ujarnya, ia akan mengambil masa untuk memastikan calon yang benar-benar layak diberikan tugas sebagai anggota Kabinet.

Malah, beliau perlu mengambil kira lima parti komponen di dalam Pakatan Harapan.

"Rombakan bukan sendirinya menjadi satu tindakan yang boleh memulihkan kedudukan kerajaan, kalau kita rombak pun sekarang ini mungkin kita dapati orang baru mengambil masa, oleh itu kesannya tidak dapat kita lihat sehingga masa yang panjang.
"Mungkin pada masa itu ada permintaan rombakan kabinet lagi, seolah-olah dengan merombak semua selesai tidak begitu.

"Sebab itu ada rombakan kena kaji dengan cukup teliti atas sebab nak rombakan dan nak tahu juga orang nak ambil alih orang yang digugurkan," katanya dalam sidang media Mesyuarat Pimpinan Tertinggi Bersatu di Petaling Jaya pada Rabu.
BACA: PM pertimbang desakan rombakan kabinet


Tambah Dr Mahathir, banyak kerja perlu dilakukan sebelum rombakan itu berlaku terutamanya persediaan dalam menjadi tuan rumah dalam Sidang Kemuncak Pemimpin Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) tahun hadapan.

"Saya berpendapat bahawa banyak lagi kerja yang perlu dibuat tentang perkara yang lebih besar di mana kita akan jadi tuan rumah APEC dan ini kita tidak boleh perkecilkan kerana ini adalah satu mesyuarat antarabangsa yang terpenting sebab itu kita akan buat persediaan secukup mungkin ini halangan kepada dalam kerajaan," katanya.



Tag: Mahathir Mohamad, Pakatan Harapan, PM, APEC, PJ, Sidang media, Bersatu, Rombakan Kabinet



Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.